Isnin, 26 Julai 2010

MEMENUHI TUNTUTAN PERPADUAN


DUA tiga hari saya diajukan dengan pelbagai pertanyaan oleh teman-teman dan pembaca blog Tanah Nurani ini tentang perpaduan Melayu. Saya malas menulisnya kerana saya pernah membicarakan hal ini di dalam tulisan-tulisan sebelum ini termasuklah di dalam majalah dan akhbar (akhbar ikan bilis yang penuh beretika).

Semalam dalam satu wawancara antara Pak Samad (A. Samd Said dengan wartawan utusan) juga diterbitkan di dalam Mingguan Malaysia (25 Julai 2010) kemudiannya disorot dalam sisi yang lain oleh Dr. Redzuan Tee Abdullah dan beberapa kolumunis daripada akhbar Berita Minggu, hal ini seakan-akan menjadi isu utama negara.

Ada beberapa perkara yang boleh dipersetujui dan ada juga juga yang tidak boleh diakui benar daripada semua tulisan dan pandangan mereka. Gagasan UMNO ialah perpaduan demi Melayu, manakala gagasan PAS ialah perpaduan demi Islam. Kedua-duanya parti yang berasaskan perjuangan Melayu. Begitu juga dengan satu lagi parti serpihan UMNO iaitu PKR yang wujud daripada gabungan Parti Sosialis (PS). PKR dan PS juga parti yang ditunjangi oleh bangsa Melayu yang dilihat menuju ke arah perpaduan.

Cuma apa yang membezakan ialah daripada aspek aliran pemikiran parti-parti ini. Ada yang liberalisme, komunisme, Islamisme, sekularisme, free tingker mahupun kapitalisme. Manusia yang berpegang kepada akidah keagamaan pasti akan bertindak-tanduk dalam ruang lingkup perpaduan dan berbpihak kepada kedamaian dan keamanan. Tiada satu bangsapun di dunia ini yang suka akan kehancurbinasaan kecuali Yahudi. Oleh itu, fahaman mentafsir aliran dan pemikiran sebagai gagasan hidup adalah sesuatu yang bersifat prinsip perjuangan.

Nah, bercakap tentang perpaduan, apakah parti-parti UMNO, PAS, atau PKR sanggup mengorbankan prinsip perjuangan mereka? Mereka mungkin boleh duduk semeja kemudiannya berbincang merangka satu alur ke arah perpaduan itu. Tetapi, sejauh mana keikhlasan dan kejujuran melupakan prinsip perjuangan parti itu dapat diakuri. Adakah mereka sanggup melupakan prinsip dan kemudiannya memilih konsep 'matlamat menghalalkan cara'?

Saya seperti dan seakan-akan ingin menyetujui prinsip PAS iaitu, perpaduan berasaskan agama bukan bangsa kerana Islam bersifat menyeluruh. Kerana Islamlah kita sanggup membantu bangsa Palestina, Kosovo dan Bosnia atau mana-mana bangsa Islam yang sekarang ini sedang ditindas Yahudi. Maknanya, Islam tidak mengenal Melayu, Cina, India, Arab, orang putih, Jepun atau sebagainya. Islam melihat sesiapa yang beriman kepada Allah SWT adalah satu umat yang percaya kepada kalimah syahadah (Allah dan Nabi Muhammad) dan hari pembalasan.

Seperti yang dijelaskan oleh Pak Samad dalam wawancaranya semalam, hal inilah yang tidak disedari oleh pemimpin di atas. Masalah perpaduan digembar-gemburkan apabila mereka menyedari kedudukan mereka sebagai pemimpin kian terancam; sedangkan rakyat yang berjuang tanpa kuasa merasakan mereka telah menjadi mangsa penipuan mentah-mentah oleh sang pemimpin yang bernama kerajaan.

Bayangkan dalam usia kemerdekaan Malaysia 52 tahun ini, orang Melayu masih takut membuat keputusan. Dan orang Melayu yang dimaksudkan ini ialah UMNO kerana dia merupakan kerajaan pada saat dan sepanjang takhta kemerdekaan ini. Kini, apabila ada desas-desur ada parti-parti lain seperti PAS dan PKR berani menyuarakan bahawa mereka juga adalah bangsa Melayu yang berupaya menjadi kerajaan, tiba-tiba UMNO berkokok inginkan perpaduan Melayu. Kepentingan dan strategi apakah ini?

PAS yang didokongi pengalaman Nik Aziz (Tuan guru) yag pernah melalui pengalaman duduk semeja dengan UMNO kemudian merasai keperitan dan derita ditendang keluar daripada konsep uniti (perpaduan bangsa) itu kini amat getir menasihati pengikut-pengikutnya supaya jangan terperangkap dalam falsafah Melayu 'pisang berbuah dua kali'. Begitu juga Anwar Ibrahim yang menjadi tulang belakang PKR juga pernah menjadi orang paling kanan dalam UMNO dikorbankan begitu sahaja tanpa rasa serba salah. Kini kedua-dua manusia itu masih hidup dan tentunya masih membekas dendam daripada peristiwa itu. Oleh itu, bagaimanakah UMNO, PAS dan PKR boleh duduk semeja?

Dalam hal ini, tentunya kembali kepada Islam adalah titik jernih terbaik. Islam melarang umatnya berdendam, Islam melarang umatnya berpecah-pecah, Islam melarang umatnya berbalah dan Islam mengharamkan umatnya bersyak-wasangka. Hal inilah yang sedang diusahakan oleh mufti Perak. Sebaliknya usaha ini pula telah dipolitikkan oleh media dan banyak pihak yang cuba mengambil kesempatan dan mempunyai kepentingan.

Terus terang saya tegaskan bahawa, dalam konteks perpaduan Melayu, Najib, Nik Aziz dan Anwar Ibrahim mesti berani, jujur dan ikhlas. Ketiga-tiga manusia Melayu ini perlu duduk semeja tanpa disaksikan oleh sesiapa; hanya bertiga (bukan berdua kerana syaitan suka akan hal-hal ini) di dalam sebuah kamar dan berbincanglah semasak-masaknya. Saya percaya orang Melayu masih merupakan bangsa yang hebat dan penuh keluhuran budi. Saya percaya orang Melayu adalah bangsa Melayu yang kuat berpegang kepada prinsip Islam yang syumul.

Kembalilah kepada prinsip Islam yang sebenar Melayuku tanpa merujuk kepada falsafah Barat atau mana-mana tokoh hebat dunia kerana kita adalah bangsa yang punya jati diri sendiri. Saya rindukan sebuah bangsa dan negara yang aman damai. Kembalilah kepada al-Quran, hadis dan kemuafakatan ilmu yang disepakati Islam.

Rabu, 14 Julai 2010

Profesor KANGKUNG

(Inilah ialah gambar sayur kangkung. Subur di perlembahan.
Sedap dimasak kangkung goreng ikan masin+belacan.)


SAYA baru sahaja balik daripada menghadiri satu majlis meraikan deligasi Rusia (tempatnya tak perlu diketahui). Majlis yang cukup meriah itu dihadiri oleh ramai sarjana tempatan dan bapak-bapak VIP. Majlis ini diserikan dengan ucapan daripada seorang profesor berbangsa leluhur Melayu yang ijazah doktor falsafahnya dalam bidang pendidikan (kalau tak silap dalam bidang 'endragogi'). Nama dan ketokohannya amat mahsyur di negeri sebelah sini sahaja; tetapi kerana berPhD dan bergelar profesor dia diberi penghormatan untuk bercakap tentang hubungan tanah leluhurnya dengan negara Rusia.

Saya yang dipaksa hadir untuk mendengar juga mewakili majikan akhirnya akur dan mendengar patah kata-katanya yang lebih banyak falasi itu. Hampir 30 minit prof. itu berkisah, dia mula mengimbau akan peranan dan sumbangan sastera sebagai media yang menautkan cinta antara tanah leluhurnya dengan Rusia. Dia pun berbicara dengan bangganya, "Keris Masyarakat (sepatutnya Keris Mas) di dalam jurnal Afro Asian Writers terbitan Rusia menjelaskan penulis ini berfahaman komunis. Novelnya 'The Jungle Hope' mempunyai aliran markisme dan setanding dengan Hikayat Sejarah Melayu. Novel ini dipilih untuk dijadikan teks bacaan mahasiswa di Rusia kerana memiliki pemikiran yang sealiran. Puluhan tahun dahulu sasterawan Malaysia telah berjaya melukiskan hubungan ini...." Para tetamu termasuk bapak-bapak VIP bertepuk tangan bangga seolah-olah inilah kehebatan yang luar biasa.

Saya yang duduk di saf ketiga, benar-benar bertentangan dengan prof. itu tergamam. Hati kecil saya berdetik, "adakah saya salah mendengarnya atau saya ini memang bahlol dalam bidang sastera?"

Saya menoleh ke kiri dan kanan dengan berkira-kira sama ada saya boleh meninggalkan majlis atau tidak. Saya buat-buat bodoh dengan meletakkan telefon bimbit di telinga seolah-olah ingin berbicara, terus mengorak langkah keluar. Saya tinggalkan majlis yang penuh meriah itu dengan
aroma 'beriyani gam' menusuk-nusuk hidung.

Dalam kereta menuju ke kamar peribadi di fakulti, hati kecil saya berkocak kembali, "hebat juga prof. kangkung itu berbicara. Keris Mas disebutnya Keris Masyarakat dan nasionalisme disebutnya komunisme. Gila, gila, gila!"

Sesampai di kamar, saya smskan cerita itu kepada tiga orang rakan saya. Seorang menjawab, "sapa prof walbahlul tu?" dan yang seorang lagi membalas, "no komen lah bang, itu kerja sarjana, saya sarjan ja bang." Seorang lagi tidak memberikan respon apa-apa mungkin sibuk mengajar di fakultinya.

Sadis.

Selasa, 13 Julai 2010

DUNIA TIGA SEGI

DUNIA TIGA SEGI

aku selalu membayangkan
dunia ini tiga segi
tidak bulat
atau
O

aKu
ingin lihat aku
pada sisi yang lain
punya sayap dan terbang
juga berenang menyelam ke dasar

duNia
aku 3 segi
ber3 penjuru
(1) adalah syahadah
(2) adalah solat
(3) adalah puasa

dalam tiga segi duniaku
aku adalah batu yang
tersepit antara
damai dan cinta
sunyi dan sepi

Duniaku adalah tiga segi
tapi saat kubuka jendela pagi semalam
duniaku punya lima bucu
(4) adalah zakat
(5) adalah haji

dalam lima segi duniaku
aku masih mencari
di manakah kau takwaku?

Shamsudin Othman
Madrasah Sham al-Johori.

Isnin, 12 Julai 2010

MENCARI AKUKU


MENCARI AKUKU

Sebaris ayat kurenung
kun faya kun
dari setitis mani ayah bonda
rohku mendegup
darahku menyelinap
ke kalbu

seusia ini aku mencari akuku
antara baris pengalaman dan garis waktu
yang berselerakan bak akar mencengkam
antara serabut dan tunjang
memokah dalam sepi dan sunyi
saat mengejar selapis abadi
yang terbit
dari akad pernikahan.

Aku mencari asal akuku
dalam jubah cahaya-Mu

aku mencari abadi akuku
dalam mujahadah iman-Mu

tapi yang kutemui
hanya segenggam tanah
berbekas tak bernama
di hujung kalam-Mu.


Mencari akuku
dalam diri-Mu
yang kutemui hanya
segenggam tanah
coklat dan menghitam.

Shamsudin Othman
Madrasah Sham al-Johori.

Rabu, 7 Julai 2010

TAHUN PERTAMA BERGELAR GURU

i
Kejohanan bola sepak Piala Dunia hampir ke penghujungnya. Nostalgia dan kenangan sebagai 'sang pelibas' hanya tinggal kenangan sahaja. Setelah terlibat dengan beberapa kemalangan hingga patah bahu dan patah kaki, makanya impian untuk mempertahankan gelaran 'sang pelibas' itu terpaksa dilupakan sahaja. Sambil menanti gambar-gambar ketika menjadi 'sang pelibas' daripada teman-teman seangkatan itu, tiba-tiba gambar ini yang muncul.

Dalam hati saya ketika membuka email pagi ini ialah, "apalah kawan aku ni, tak ikut perkembangan bola sepak langsung. Aku minta gambar lain, gambar lain yang dikirimkannya."

Namun begitu, tidak mengapa. Kenangan tahun pertama bergelar guru segera terimbau. Gambar ini dirakamkan ketika saya mengajar di Sekolah Kebangsaan Bandar Easter, Kota Tinggi, Johor pada tahun 1989. Berkelulusan Sijil Perguruan Asas, saya pada ketika itu bergaji RM560 sebulan. Dengan gaji itu saya boleh kirim duit ke emak ayah (rm100) dan membayar duit motor (rm 89 sebulan). Maknanya dengan baki gaji itu saya meneruskan hidup sebagai guru di felda selama 3 tahun. Tahun 1992 saya mengambil keputusan untuk menyambung belajar di UM. Maka bermula tahun itulah saya meninggalkan Kota Tinggi dengan banyak kenangan manis. Di sana, saya tidak diuji dengan kenangan yang menyedihkan macam putus cinta ke? atau apa-apa yang bernama kecewa. Syukur kepada Allah SWT.

Oh ya, tentang dunia penulisan saya ketika itu usah diungkap kembali. Jika dilihat dalam sejarah tempoh penulisan saya, waktu di Kota Tinggi (1989-1992) nama saya tidak pernah hadir sebagai pemenang hadiah sastera. Waktu itu, hidup tanpa bekalan eletrik dan air paip amat menjerihkan. Jam 9 malam saya sudah mula menganyam mimpi - tidur. Bangun pagi ke sekolah dan mengajar. Petang menjadi sang pelibas hingga maghrib.; ke surau mendengar kuliah agama dan selepas isya' tidur. Itulah rutin kehidupan saya waktu itu. Dunia penulisan saya ketika itu kosong sekosongnya. Surat khabar hari Ahad boleh dibaca pada hari Isnin atau Selasa. Bayangkan...? Itu kenangan 18 atau 19 tahun dahulu.

Tentang gambar ini, cuba tengok tren tali leher zaman itu. Halus dan panjang. Tali itu dibuat daripada kain jut (saya masih simpan sebagai kenangan). Di sebelah kiri saya cikgu Subri Sumirin (kini bergelar YB Serom), sebelah kanan hujung sekali cikgu Borhanuddin (kini pensyarah Sains Sukan di UPM - bekas pemain bola sepak dan ragbi Malaysia) dan yang lain-lain tu masih bergelar guru dan kadang-kadang saling berhubung juga.

Tahun pertama bergelar guru, banyak mengajar saya makna keseronokan. Dan kini semuanya adalah sebuah kenangan.