Selasa, 25 Januari 2011

MODAL INSAN: SATU ANALISIS RINGKAS


SAYA memetik sedikit berita utama akhbar Utusan Malaysia 25 Jan 2011: KUALA LUMPUR 24 Jan. - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Malaysia memerlukan modal insan yang mampu melaksanakan tanggungjawab membangunkan negara daripada segi kemajuan fizikal dan sosial.

Menarik - sebabnya ada istilah 'Modal Insan'. Moga dalam pengertian yang lebih bersifat akademi, istilah ini perlu diarifi dengan mata akal bukannya mata inderawi. Daripada aspek mata inderawi, 'modal insan' merujuk kepada manusia yang sempurna sifat luarannya, bersih, bergaya dan berketrampilan. Manakala dalam rujukan mata akal, 'modal insan' merujuk kepada kesempurnaan siasah, akhlak, beretika dan beriman.

Saya hanya merenung dari kejauhan saat membaca harapan menunggung PM ini. Istilah muluk ini jika benar-benar diselami, sudah tentu kita tidak akan berhadapan dengan situasi kacau bilau manusia; maksud saya Melayu sesama Melayu saling bercakaran kerana perbezaan fahaman politik; cina dengan cina saling memakan hati kerana tidak sealiran pendirian; dan begitu juga india yang saling menuding kerana tidak sehaluan. Malah apatah lagi jika dikaitkan antara BN dengan PR, yang tidak habis-habis mencabar untuk berdebat bagi melondehkan peribadi masing-masing?

Untuk apa sebuah 'modal insan' sekirannya kita sendiri masih gagal mengarifi istilah ini? Apakah yang ingin dijadikan modal, ikon, imej atau simbol sedangkan kita masih ketandusan pemahaman terhadap istilah 'insan'? Inilah kerja-kerja gila yang selalu membuatkan saya menjadi takut untuk berhadapan dengan manusia politik. Mereka berkata, mereka berhujah, mereka mencipta istilah dan mereka mengada-adakan sesauatu yang maha muluk untuk dijadikan gagasan. Tetapi sejauh mana mereka sedar akan pengertian yang mereka luahkan itu? Akhirnya, saya melihat dari kejauhan bahawa istilah-isitilah yang direka cipta itu akan memakan diri mereka sendiri.

Dalam buku Islam: Fahaman Agama dan Akhlak (ABIM, 1977: 3-25) karangan Syed Muhammad al-Naquib al-Attas ada menjelaskan bahawa hakikat kejadian insan itu tidak boleh dipisahkan dengan konsep 'penyerahan sejati'. Konsep ini jika diperhalusi akan membawa makna kepada konsep 'ammar makruf nahi mungkar' (berbuat kebaikan dan mencegah kemungkaran). Sebenarnya banyak lagi buku yang boleh dikongsikan untuk memahami konsep hakikat insan ini. Al-Ghazali menulis di dalam kitab al-Hikamnya atau paling mudah difahami boleh merujuk buku Insan dari Aspek Etimologi dan Persektif Islam tulisan Ismail Abdullah Siputeh (KUIM:2006).

Mengapa saya menimbulkan hal ini? 'Modal Insan' mempunyai pertalian yang rapat dengan pembangunan rohani (keimanan) khususnya dalam perkiraan pengabdian kepada Allah SWT. Oleh itu, wajarkah seseorang yang menggagaskan prinsip 'modal insan' sedangkan dalam masa yang sama dia mengizinkan kemunafikan/ kemungkaran/ kerendahan akhlak/ keruntuhan moral berleluasa di sekelilinnya?

Sama ada pertanyaan ini ada kesahihannya atau hanya satu tebakan palsu dan tidak boleh dipercayai, itu bukan persoalannya. Persoalannya ialah gagasan 'modal insan' perlu difahami, diarifi dan ditaakuli dengan mata akal sebelum dijaja waima dikuatkuasakan. Saya mungkin bersifat memandangan kebelakang kerana seolah-olah tidak menyetujui slogan muluk ini. Apa-apa yang menjadi perkiraan saya ialah sesuatu gagasan muluk perlu bermula daripada diri sendiri. Kita perlu menjadikan diri kita terlebih dahulu sebagai ikon dalam sebuah etos dan logos, baharulah kita boleh menggagaskan sesuatu yang muluk-muluk.

Kebimbangan yang melanda fikiran dan naluri saya sejak akhir-akhir ini ialah melihat bagaimana debat dan cabaran untuk melondehkan aib sesama sendiri kian menjadi-jadi. Inilah permasalahan yang timbul akibat daripada tidak memahami konsep hakikat insan yang sebenar. Jika hal-hal ini dibendung, maka rakyat (khususnya rakyat Malaysia) akan berhadapan dengan satu malapetaka yang jijik dan mengaibkan.

Tanpa ingin berkisah panjang dan sekadar melontarkan kebimbangan demi kebimbangan, saya amat berharap agar kita, sama-sama kembali kepada asas konsep 'penyerahan sejati' supaya kita dapat menikmati semangat muhibbah dan kasih sayang yang abadi dan sejati.

Isnin, 10 Januari 2011

INTERLOK: SEBUAH PERJALANAN



Episod pembakaran novel sasterawan negara berulang. Dulu novel 'Shit' karya Shahnon Ahmad. Kini, novel 'Interlok' pula menjadi mangsa. Salah siapakah? Yang menjadi mangsa adalah guru Bahasa Melayu dan murid sekolah menengah tingkatan 5 zon tengah (KL, Selangor, Negeri Sembilan, dan Melaka). Bagaimanakah P&P mereka ketika semua sukatan pelajaran sedang bermula? Agenda siapakah ini?

Sahabatku, seperti yang saya katakan semalam, pembakaran novel 'Interlok' adalah sejarah kedua novel sasterawan negara dibakar. Dulu novel "shit' karya SN Shahnon Ahmad. Siapa yang membakarnya? Kini novel 'Interlok' pula yang menjadi mangsa dan siapakah yang membakarnya? Kedua-dua episod ini bertolak daripada agenda politik. Walaupun hati kecil saya luka dan berdarah, inilah yang dikatakan 'matlamat politik yang menghalalkan cara'. Saya tidak berpihak kpd mana-mana parti politik tanah air kerana saya berpihak kepada hukum al-Quran, hadis dan pendirian ahli sunnah waljamaah.

Sekarang, kerana agenda politik ini, yang terus menjadi mangsa adalah pelajar sekolah dan guru Bahasa Melayu. Bagaimana mereka ingin memulakan P&P jika teks pengajaran dan pembelajaran masih terawang-awang. Teruk sangatkan KPM yang terpaksa mengambil masa lama untuk menyatakan pendirian?

Beberapa hari ini, banyak kenyataan dan tindakan daripada individu tertentu, persatuan India dan persatuan penulis seperti PENA, GAPENA, Pelita dan lain-lain telah tampil menyatakan pendirian masing-masing. Penjelasan Dr. Fatimah Busu pada wacana PENA (8 Januari 2011) amat menarik sekali. Pendiriannya terhadap kehebatan 'Interlok' tidak perlu disangkal dan dipertikaikan. Perbincangan ilmiah ini seharusnya dihadiri oleh pegawai daripada Bahagian Buku Teks atau pemikir KPM yang akan berhujah mempertahankan novel ini.

Saya sendiri tidak faham, ketika PM melaung-laungkan gagasan 1Malaysia, kenapa pada masa, waktu, ketika dan saat yang sama api perkauman kian membara? Kenapa 'Interlok' menjadi mangsa titik tolak kebangkitan perkauman? 'Interlok' yang merupakan karya terbaik dan diangkat untuk memenangi hadiah saguhati Peraduan Novel Sepuluh Tahun Merdeka itu tidak pernah mencetuskan kemarahan kaum India pada tahun 1970-an hingga 2010. Tetapi kenapa pembuka kalender 2011 ini dicemari dengan episod pembakaran novel 'Interlok'? Bayangkan, selama 40 tahun novel itu berada di pasaran dan hampir ribuan rakyat telah membacanya, mereka sebagai pembaca boleh menerima dengan senang hati tanpa rasis, prajudis atau jumud kepada perkauman?

Pelik bin ajaib apabila tahun 2011, 'Interlok' menjadi mangsa kaum India yang fanatik dan tidak matang.

Sebagai seorang pendidik, saya juga faham akan konsep tatasusila, beradap dan menghormati adat budaya bangsa lain. Prinsip ini juga menjadi benteng cara saya berfikir. Saya pernah berbincang dengan rakan penulis Tamil seperti Uthaya Sangkar dan Raja Rajeswai. juga wartawan The Star, Baradan Kuppusamy. Pendirian mereka sebenarnya berpihak kepada hal-hal yang berkaitan dengan konteks bukannya luar konteks. Jelas juga mereka seakan-akan kecewa dengan apa yang sedang berlaku.

Ayuh, sebagai seorang penulis yang bermaruah dan taat kepada DYMM Sri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agung (yang memperkenan dan menganugerahkan gelaran Sasterawan Negara di parlimen) kepada Abdullah Hussain, mari kita nyatakan
pendirian ini.

1. menyatakan 'tidak berakal sastera' kepada Dr. Mariah Mahmud, M. Manoharan, T. Murugiah yang mewakili senarai ahli politik kerana telah menyuburkan politik perkauman di Malaysia dan wajib menjadi musuh kepada semua penulis.

2. menegaskan bahawa novel 'Interlok' tidak pernah menyentuh sentimen perkauman kerana novel ini diakui mempunyai kesedaran semangat perpaduan yang tinggi dan menepati kehendak atau tuntutan nilai-nilai murni KPM.

3. mendesak KPM meneruskan penggunaan novel ini sebagai teks bacaan rakyat Malaysia khususnya pelajar tingkatan 5.

SOKONGAN PENDIRIAN

1. Jika KPM menolak penggunaan novel ini daripada senarai buku teks dan pembelajaran subjek KOMSAS, apa yang dibimbangi ialah tuntutan yang bersifat lebih melampau akan dilakukan seperti mendesak kerajaan supaya mengharamkan hikayat Sejarah Melayu, Sulalatus Salatin, Hikayat Hang Tuan, Hikayat Merong Mahawangsa dan karya agung Melayu yang lain.

2. Menghina sasterawan negara adalah sama dengan pengertian tersirat bahawa turut menderhaka kepada DYMM Agung.

Salam ikhlas.

Selasa, 4 Januari 2011

SYUKUR YA RABB DAN TERIMA KASIH KERAJAAN

Bersama-sama Baharudin Kahar, Dato' Lat dan Nazmi Yaakub di Festival Puisi & Lagu Rakyat Antarabangsa Pangkor 2011

I
SYUKUR YA RABB,

Sepanjang 2010 Allah SWT telah memberikan saya pelbagai nikmat hidup khususnya merujuk kepada kesihatan, rezeki dan kebahagiaan kekeluargaan. Hanya ungkapan syukur jazakallah itu yang mampu saya nyatakan meskipun ungkapan itu terlalu kerdil di sisi Allah SWT.

Menjelang 2011, saya perlu melunaskan beberapa perkara penting, iaitu menyiapkan PhD seterusnya serius dalam penulisan. Sekembali dari Pangkor (program Festival Puisi & Lagu Rakyat Antarabangsa Pangkor 2011) hati kecil saya mula berdetik dengan pertanyaan, "ke mana hala tuju sastera Melayu sebenarnya?. Adakah cukup dengan pertemuan kemudian berakhir atau sastera Melayu akan menjadi salah satu karya terbaik dunia?" Abad ke-21 memerlukan pengisian ilmu yang perlu kembali kepada konsep 'pencerahan'. Jika sebelum ini, para pengarang lebih bersifat sendiri-sendiri, maka sudah sampai masanya kemendirian itu disatukan di bawah satu 'pencerahan ilmu' yang bersifat global dan mampu bersaing dengan negara luar.

Mudah-mudahan semuanya akan menjadi kenyataan.

II
TERIMA KASIH KERAJAAN

Ungkapan ini adalah ungkapan sinis atau sindiran. Sepanjang 2010 terlalu banyak janji muluk kerajaan kepada rakyat tetapi sehingga 31 Disember 2010, rakyat terus dibebani dengan kenaikkan harga barang dan kenaikkan taraf hidup yang setanding negara Eropah dalam ukuran mata wang euro atau pound streling. Saya tidak faham dengan penyimpangan istilah ekonomi 'permintaan melebihi pengeluaran' yang menjadi agenda mutlak kerajaan umno hari ini. Sewaktu saya mengikuti kuliah ekonomi di UM dulu, saya diajar akan konsep ekonomi mikro dan makro yang perlu bersandar kepada konsep asas bahawa keputusan yang muktamad adalah perlu merujuk kepada 'permintaan' dan 'pengeluaran'.

Kebijaksanaan umno hari ini ialah bertindak atas dasar 'pengeluaran melebihi permintaan' hingga menafikan hak rakyat. Apabila keputusan mengutamakan pengeluaran makanya inflasi akan naik mendadak dan kadar kemiskinan akan turut naik. Bayangkan, untuk apa Menara Warisan dibina dalam pada masa yang sama Menara Dayabumi kian sepi dan rugi? Kerugian pada alam sekitar dan kesesakan lalu lintas adalah objektif utama dalam perkiraan saya sahaja.

Oleh itu, saya perlu mengucapkan syabas dan terima kasih kepada kerajaan atas usaha murni ini. Selepas ini, binalah lagi menara setinggi langit (sebab beberapa menara telah menjangkau awan 1Malaysia). Selepas ini binalah monumen-monumen hebat setanding Taj Mahal, Piramid dan lain-lain.

2010 telah menjadi sejarah dan saya berharap agar orang yang menulis sejarah itu nanti biarlah orang yang jujur bukannya setelah 50 tahun akan datang, sejarah itu dikatakan tersilap fakta, sejarah itu adalah satu pembohongan hingga sejarah itu perlu ditulis semula.

Selamat datang 2011 yang di dalam tahun ini ada empat (4) tarikh yang cukup indah, iaitu 1-1-11, 11-1-11, 1-11-11 dan 11-11-11. Saya perlu memenuhi tuntutan janji azam 2011 dengan penuh reda Allah SWT.