Rabu, 22 Ogos 2007

APA YANG BERLAKU DALAM KEGALAUAN SISTEM PENDIDIKAN NEGARA


i
Nah, dua tiga hari ini kita dapat melihat dengan kaca mata sendiri apa yang hendak dituntut oleh bangsa cina. Mereka menuntut supaya soalan peperiksaan UPSR perlu disediakan dalam versi manderin. HEBAT bukan? Jika kita perhalusi gerakan kaum cina di negara ini amat licik. Sejak dari mula mereka tidak mahu menutup sekolah swasta cina yang berjalan dengan baik hingga hari ini. Hari ini mereka menuntut lagi dan tentunya esok lusa mereka akan menuntut lagi dan lagi. Tuntutan itu jika tidak dipenuhi sepenuhnya pasti akan diakuri suku atau sebahagianya. Ini bermakna mereka telah berjaya.

Aku dah tak larat nak maki hamun kerajaan dan juak-juak UMNO yang diberi kepercayaan selama ini. Cuba kita halusi juga selama ini berapa banyak sekolah pondok (sekolah agama rakyat) ditutup atas arahan dan fahaman sempit berkaitan dengan akidah. Hari ini yang rugi ialah orang Melayu juga. Aku sentiasa berdoa agar orang Melayu sedar dan mula bertindak berani demi nasib bangsa dan agama. Bayangkan, jika bangsa Melayu ditindas maka agama Islam akan menerima bahangnya dan mungkin lebih teruk daripada itu.
Sekirannya tuntutan itu 'menyediakan soalan periksa dalam bahasa manderin' diterima bermakna, anak-anak orang Melayu akan terus derita dalam kebodohan.
Juak-juak kerajaan bercakap tentang globalisasi dan konsep 'persaingan' dengan dunia luar lalu menobatkan bahasa penjajah. Sedarkah mereka bahawa tindakan itu telah mengorbankan nasib satu generasi Melayu yang belum tidak memerlukan bahasa penjajah itu untuk berjaya dalam kehidupan. Bagi orang Melayu yang penting ialah konsep penyebaran ilmu. Ilmu boleh dan dapat dikembangkan hanya melalui pengucapan bahasa ibunda. Para sarjana yang terlibat dalam bidang pendidikan telah membuktikan hal ini. Soalnya kenapa hal ini dikesampingkan dengan begitu mudah? Bodoh atau banggang sangatkah mereka tu?

Aku meliaht apa yang telah dilakukan oleh mantan Perdana Menteri Tun Razak itu sudah betul dan tiada salahnya. Penubuhan MARA dan Sekolah Berasrama Penuh adalah untuk membantu orang Melayu luar bandar menjadi pandai dan berwawasan. Orang yang terpilih akan terus dibantu dengan kaedah pendidikan lain seperti proses intergrasi bahasa Inggeris dan sebagainya. Ini menyebabkan asas ilmu matematik dan sains dapat berkembang di peringkat akar umbi. Bezanya hari ini ialah ilmu di peringkat akar umbi tidak berkembang sebab orang Melayu tidak ke sekolah sebab takut bahasa Inggeris. Lebih menakutkan apabila sejak berusia 7 tahun budaya ponteng kelas, ponteng sekolah dan akhirnya melahirkan budaya gensterisme kelas bawahan di peringkat kanak-kanak lagi. Pokoknya amat mudah iaitu 'bahasa inggeris' inilah yang mencetuskan pelbagai masalah dalam persekitaran masyarakat Melayu.

Wahai menteri dan juak-juak kerajaan, cuba kita bermuhasabah diri, merenung kembali kesilapaan yang telah dilakukan dan membetulkan semula kesilapan itu. Apa yang sudah berlaku kita baiki sama-sama supaya kita tidak menyesal kemudian hari. Sanggupkah kita disumpah oleh generasi akan datang atas kesilapan ini? Kadang-kadang mengakui kesilapan tidak bermakna kita bodoh dan hina. Bertindaklah membetulkan kesilapan ini.

ii
Malam tadi aku berkesempatan menonton teater 'HIKAYAT QAZIQ' skrip sahabatku Siti Jasmina dan arahannya juga oleh sahabatku A. Wahab Hamzah.
Cerita ini berat dan sukar difahami kerana pemikirannya yang berlapis. Cerita berkisar tentang perjuangan hak dan mencari kebenaran. Dua pemikiran ini mudah sahaja tetapi menjadi berat dan meletihkan apabila teknik pementasannya yang sedikit diganggu oleh teknologi IT. Dalam hal ini, aku melihat teknologi bukanlah wadah terbaik untuk menjadi sandaran bagi memantapkan persembahan. Dalam hal ini, teknologi IT amat sesuai dalam gandingan filem. Untuk teater mungkin belum teruji lagi.
Apa-apapun tahniah kepada Jasmina dan A. Wahab sebab telah melakukan pembaharuan. Orang macam aku mungkin terhibur menonton tetapi aku melihat dan mendengar desas-desus orang yang duduk di belakang aku menyatakan yang dia tak faham apa-apa. Itu perkara biasa sebab sastera itu bersifat subjektif.

iii
Esok (24-26 Ogos 2007) aku akan mengikuti rombongan PENA ke Universiti Sumatera Utara (USU) untuk program SEMINAR HUBUNGAN MELAYU SERANTAU. Mungkin ada sesuatu yang akan aku temui dan lalui. Bersama-sama aku ialah SM Zakir, M. Saleeh Rahamad, Azamn Ismail, Nazmi Yaakob, Naffi Mat, dan ramai lagi pensyarah dari Universiti Malaya. Soalnya adakah mesi PENA untuk menautkan kembali hubungan 2 hala yang terpisah itu? Ini semua adalah impian yang perlu direalisasikan demi memikirkan nasib bangsa Melayu dan bahasa Melayu yang diperkotak-katikkan oleh bangsanya sendiri yang telah menjadi munafik bangsa dan bahasa.

Doakan aku selamat pergi dan kembali semula ke tanah air. AKu membawa sebuah rindu yang kian hilang dalam makna kemerdekaan.

Tiada ulasan: