Jumaat, 9 November 2007

UMNO Buka Mata dan Kenal Diri


i
Syukurlah, persidangan UMNO kali ini seperti menjanjikan sesuatu yang mengembirakan. Tuntutan daripada usul perwakilah Batu Pahat, Johor Dr Fuad Zarkashi (rakan aku) dan Raiz Zainuddin (wakil Pertubuhan Alumni Kelab UMNO Luar Negara) tentang P&P Matematik dan Sains dalam Bahasa Melayu juga penegasan Bahasa Melayu bukan Bahasa Malaysia benar-benar menyentuh perasaan aku. Inilah waktu dan ketika yang paling sesuai untuk kita semua mengembalikan maruah kita yang tercemar atau sengaja dicemar semata-mata memikirkan kedudukan juga mengejar gelaran.
Kenyataan yang disokong oleh Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd. Dom (mantan boss aku ketika di Sekolah Berasrama Penuh [SBP]) dulu menguatkan lagi perubahan ini. Aku berharap biarlah apa yang pemuda umno dan orang-orang tua dalam umno itu katakan itu akan menjadi kenyataan. Inilah harapan terakhir kita untuk membina sebuah tamadun gemilang Melayu.
Jika detik terbaik ini tidak direbut sekarang, jangan haraplah kita akan dapat mengembalikan lagi tamadun bangsa kita. Tamadun Melayu merupakan tamadun yang cemerlang suatu waktu dahulu. Kerana penjajahan kita tewas dan tamadun kita terus terhakis. Hari ini, selepas 50 tahun merdeka, kita sudah punya kekuatan, ramai tokoh bijaksana Melayu dan kekuatan ekonomi yang boleh digembelingkan. Justeru, inilaha saatnya kita bangunkan kembali kegemilangan Melayu itu.
Aku berharap janji umno yang muluk tentang 'hanya umno sahaja yang boleh mengembalikan kegemilangan bangsa, agama dan negara' itu, sila buktikan sekarang. Jangan jadi seperti burung kakak tua yang pandai berkata-kata tetapi tidak tahu apa yang dikatakannya. Jadilah seperti tokoh-tokoh besar dunia yang sentiasa berfikir, berfikir, berfikir dan berfikir kemudian melaksanakannya. Bukan bercakap, bercakap, dan bercakap.

ii
Hari ini Pak Lah akan membuat ucapan penggulungan. Mudah-mudahan Pak Lah akan memberikan reaksi yang tidak kukuh macam lalang. Sebagai ketua pemimpin bangsa Melayu dan agama Islam, dia punya kuasa untuk menentu dan mencaturkan semuanya. Moga dia menjadi seorang yang kuat dan berprinsip supaya boleh diletakkan kepercayaan yang tinggi kepadanya.

iii
Sama-samalah kita berdoa agar Melayu akan menjadi bangsa yang bertamadun dan disegani.
Pesanan kepada UMNO, JANGAN JADI SI LUNCAI.

Tiada ulasan: