Jumaat, 16 Mei 2008

SELAMAT HARI GURU

Salam warga guru.

Kepada semua guru yang mengenali saya, SELAMAT HARI GURU. Mudah-mudahan Allah merahmati tuan guru, memurahkan rezeki tuan guru, memberikan kesihatan yang baik kepada tuan guru dan menjadikan kita kian akrab.
ii
Saya sempat membelek buku Baha Zain bertajuk "Berguru Dengan Binatang" malam tadi saat mata terlalu sukar untuk dilelapkan apabila menerima sms dari kekasih hati dan panggilan daripada sahabat lama dari Pulau Pinang yang isi ceritanya berkisah tentang seorang rakan MPLP sedang sakit. Saya tidak beberapa mengenalinya ketika berada sebumbung di MPLP. Walau bagaimanapun, saya turut bersimpati atas kesihatannya yang meruncing itu. Insyallah, saya dan rakan XMPLP akan cuba mencarinya.
Berbalik kepada buku "Berguru Dengan Binatang", banyak perkara yang boleh kita pelajari. Maknanya, manusia bukan guru terbaik kerana manusia yang dikurniakan akal sentiasa mempunyai perasaan ego dan ketidakjujuran. Meskipun binatang juga bukan guru terbaik tetapi tindak tanduk binatang yang memberikan pengajaran sebenarnya tidak pernah bersikap ego dan sombong. Kita perlu belajar daripada habitat binatang supaya kehidupan kita tidak selama-lamanya melangit. sesekali kita perlu merenung kepada apa-apa yang berlaku dan ada di bawah. Kita perlu menoleh ke belakang, ke kanan dan ke kiri waima ke atas dan ke bawah juga sebelum keluar melangkah untuk memulakan rutin seharian kita.
Nah, binatang juga adalah guru kita. Alam flora dan fauna juga adalah guru kita. Guru kita ada di mana-mana. Oleh itu, marilah kita bersama-sama menginsafi diri kerana tanpa guru kita boleh mengenal alif, ba, ta; kita tidak boleh mengenal a, b, c; kita tidak boleh memahami 1, 2, 3 dan tanpa guru kita tidak menikmati makna cinta, rindu, kasih sayang dan derita.
SELAMAT HARI GURU.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Selamat Meraikan Hari Guru.

Berapa ramaikah dari kita yang sebenarnya berguru? Atau sekadar pesanan demi pesanan yang didengar saban hari?

ps-ini animal planet punya iklan?

rudy bluehikari berkata...

slmt hari guru, tuan haji.

ekspresi berkata...

selamat hari guru, cikgu shamsudin.