Selasa, 16 September 2008

API DALAM SEKAM

SEPERTI ada sesuatu yang mendesak dan meronta di dalam diri. Saya perlahan-lahan melabuhkan tubuh di atas sofa rotan buatan tempatan. Berbaring kemudian duduk semula. Telinga saya menangkap bait-bait suara yang keluar daripada corong suara televisyen- Berita Perdana. Mata yang sedikit lesu saya gagahkan juga untuk menatap gambar-gambar tokoh politik Melayu yang berulang tayang dengan dialog bahasa Inggerisnya yang tergagap-gagap.

Saya teringatkan puisi Tongkat Warang yang antara lain berbunyi; 'siakap senohong gelama ikan duri; bercakap bohong lama-lama menjadi menteri'. Bait-bait itu berulang tayang dalam fikiran sewaktu saya mendengar pertuturan para politikus tanah air yang bercakap bahasa inggeris sekerat dan bahasa Melayu sekerat. Malah saat itu juga saya memikirkan apakah tanggapan orang luar yang berkunjung ke negara kita ketika menonton siaran tv kita. Mungkin mereka memikirkan inikah bahasa perpaduan rakyat Malaysia. Tapi anehnya kenapa menteri aja yang bercakap begitu tidak rakyat jelata; setidak-tidaknya macam saya yang tahu asal usul dan perlembagaan bangsa dan bahasanya.

Haipokrit sungguh mereka ini? Kita amanahkan mereka untuk mempertahankan nasib bangsa dan bahasa tetapi mereka pula yang melacurkannya. Jika mereka benar-benar ingin berpegang kepada prinsip perpaduan, kenapa tidak dalam satu-satu masa ketika muncul di tv itu, mereka bercakaplah dengan sekerat bahasa inggeris, sekerat bahasa Melayu, sekerat bahasa cina dan sekerat bahasa tamil. Nah, baharu betul berbahasa dalam konsep perpaduan!

Hari ini 16 September; makanya hari bersejarah kepada negara bernama Malaysia ialah Hari Pembentukan Negara Malaysia. Ini bermakna juga bahawa kita sepatutnya sudah mempunyai nilai-nilai jati diri sendiri dan memiliki nilai-nilai sepunya. Tanpa ada rasa ras dan perkauman kita sekurang-kurangnya telah berjaya berada di puncak. Tapi bagaimana nasib negara kita hari ini? Saya mula merasai banyak kebimbangan dan kemungkinan lain yang tidak terfikirkan boleh berlaku.

Justeru, bertanyalah kepada diri kita sendiri, adakah dalam kehidupan ini falsafah 'api dalam sekam' dan 'gunting dalam lipatan' masih hidup atau telah mati?

Hari ini sahaja ada 2 orang tokoh penting negara disaran oleh rakan-rakan seperjungan mereka untuk meletakkan jawatan. Saya tidak dapat bayangkan apabila orang yang sama-sama cuba membangunkan negara Malaysia tiba-tiba bercakaran sesama sendiri. Percakaran mereka bukan seperti percakaran harimau atau kucing. Percakaran mereka penuh dengan satira dan madah seloka dan media menjadi pengantara.

Nah, inilah sebuah kehidupan yang terpaksa saya lalui meski pahit untuk ditelan. Dalam kesempatan ini, izinkan saya melepaskan keluh yang rusuh, "kepada siapakah lagi yang ingin saya sandarkan harapan untuk menikmati makna bahagia dan berkasih sayang?"

Saya bangun daripada sofa rotan, mengambil kopiah kemudian menuju pintu. Saya perlu segera menuju surau untuk mengerjakan solat isyak, tarawikh dan witir. Saya tinggalkan percakaran antara dua politikus negara di kaca tv. Saya tinggalkan mereka semua dengan doa supaya mereka diberikan hidayah dan patut mengambil ikhtibat daripada pandangan Abu Zahar tentang UMNO perlu perpegang kepada perlembagaan parti bukan berpegang kepada prinsip perut dan tamak kuasa.

1 ulasan:

Rahimin Idris berkata...

salam,
saya setuju. entah apa-apa mereka tu. dah diberi kuasa sudah la. sekarang tak ada satu idea bernas pun yang mereka bincangkan. malaysia macam nak runtuh mereka buat.

kadanga saya rasa bosan dan meluat.

salam.