Isnin, 10 November 2008

APA YANG KAU CARI PEMIMPINKU...


i
Mungkin pertanyaan ini sering berkumandang di telinga kalian. Meski pertanyaan ini akan merusuh dalam sukma dan minda fikirmu tetapi, fikirkan juga jawapan yang paling logik dan terbaik sebelum kau memberikannya kepada kami.

Jika kalian membaca tulisan ini, jawaplah dalam hati dengan sejujur-jujurnya. Saya dan mungkin juga kami tidak ingin mendengar jawapan itu kerana sehingga hari ini jawapan yang diberikan amat tidak kami senangi. Apatah lagi apabila mendengar jawapan yang paling menyakitkan hati iaitu permasalahan ini akan di bawa ke meja bulat dan sedang diperhalusi.

Saya akan mengemukakan beberapa soalan yang intipatinya menyempit kepada nasib dan jatuh bangunnya siasah Melayu. Soalan-soalan itu ialah;

1. Siapakah yang bakal menjadi Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka? Adakah orang Melayu telah mati untuk menjawat jawatan penting ini?
2. Bilakan negara Malaysia akan memaktubkan penggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa
rasmi setelah ditukar oleh pencacai itu ke bahasa Malaysia?
3. Bagaimana dengan keputusan PPSMI?
4. Apakah nasib Bahasa Melayu esok hari (bukan sebulan, setahun, atau sepuluh tahun akan
datang)?
5. Wujudkah Dasar Kebangsaan Negara Malaysia pada hari ini?
6. Susah sangatkan untuk mengakui kesilapan setelah kita tahu bahawa telah banyak
kesilapan yang dilakukan sebelum ini?

Saya kira cukuplah 6 soalan itu saya kemukakan supaya kita sama-sama dapat menginsafi nasib bangsa dan Bahasa Melayu. Sebagai manusia yang lemah kita kena akur dengan kelemahan dan membetulkan kelemahan yang sudah-sudah.

ii
Saya mungkin anak kecil yang tidak pandai berpolitik tetapi saya berharap agar nasib bahasa dan bangsa saya tidak dipolitikkan oleh orang-orang politik.

Saya selalu berimpian untuk terus hidup aman damai di tanah air yang merdeka ini. Dan saya juga berharap agar jasad saya nanti dikebumikan di tanah air bernama Tanah Melayu.

Tiada ulasan: