Jumaat, 13 November 2009

PERCAKAPAN BULAN KEPADA MATAHARI

PERCAKAPAN AKU DAN BULAN KEPADA MATAHARI

Mengenang Zulhijah bening
yang datang ke dalam insaniahku
kosong jasad
di tanah Masjidil Haram
saat duduk mengaminkan doa antara dua sujud
aku merenung rupawan bulan
dengan sebuah syahdu yang lain.

Antara selisih malam dan siang
tika ledang subuh bangkit dari tidur
dan matahari membuka jendela
jua bulan menyususp di balik langit
aku mendengar resah suaramu
pilihlah aku atau matahari
tanya bulan dengan getar suara
yang tak tertahankan.

Aku terpana akan cemburu matahari
dalam diam dan agam yang panjang
aku mendakap kelam malam
lalu
kataku kepada matahari
aku memilih bulan
kerana di dadanya ada
segugus cinta Tuhan.

Shamsudin Othman
Madrasah Sham al-Johori.

1 ulasan:

edolah berkata...

tuan hj...
kalau di antara 'bulan' dan 'neraca' plak...pilih untuk 'bercakap' dgn yg mana?