Sabtu, 19 Jun 2010

BACA PUISI PENA MALAM TANGISAN GAZA

BACA PUISI PENA MALAM TANGISAN GAZA

(Maaf, iklan ini menggunakan bahasa Inggeris tetapi maksudnya BEBASKAN PALESTIN)


BACA PUISI PENA MALAM TANGISAN GAZA
Anjuran Bersama PENA-YAYASAN SALAM-GAPENA

Tempat :
Rumah PENA, Kuala Lumpur

Tarikh :
02 Julai 2010 (Jumaat mlm Sabtu)

Waktu :
8.30 malam

Acara :
Bacaan Puisi Palestian bersama Badan Kerabat GAPENA dan Yayasan Salam. Kutipan derma juga diadakan dan akan diserahkan kepada Yayasan Salam untuk bantuan kemanusiaan di Gaza.

ii
Gaza dan Palastina adalah tanah dan tubuh yang kian musnah. Sudah berpuluh tahun tanah menjadi api dan terbakar. Sudah berpuluh tahun tubuh menjadi makanan dan ratahan Yahudi. Dan sudah berpuluh tahun juga puisi dan kata-kata dilontarkan kepada bangsa yang pekak dan tidak berperikemanusiaan itu. Hari ini, setelah merampas, memperkosa, membunuh dan meratah apa-apa sahaja demi nafsu, Yahudi kian berani dan menggila.

Di mana dan sialakah yang silap sebenarnya? Yahudi satu bangsa yang dihina oleh Allah SWT itu atau bangsa Palestina yang bersalah (baca jika dirujuk atas alasan bahawa sifat manusia yang tidak sempurna). Banyak perkara yang boleh direnung dan difikirkan; tetapi sejauh mana yang direnung dan difikirkan itu di manfaatkan sebaik-baiknya?

Oleh itu, sebagai manusia yang sentiasa dilihat lemah dan perlu percaya kepada keimanan, makanya berdoa adalah senjata terbaik. Sama-samalah kita berusaha agar doa-doa manusia teranyai ini dimakbulkan oleh Allah SWT. Meskipun kata-kata dan puisi tidak sehebat senjata dan bom, sekurang-kurangnya dengan berpuisi kita telah menyatakan tidak kepada kezaliman Yahudi. Dan, ini adalah tahap selemah-lemah iman kita (maaf dan merujuk kepada tahap iman saya).

Selamat berpuisi di MALAM TANGISAN GAZA anjuran PENA-YAYASAN SALAM-GAPENA.

Tiada ulasan: