Selasa, 4 Januari 2011

SYUKUR YA RABB DAN TERIMA KASIH KERAJAAN

Bersama-sama Baharudin Kahar, Dato' Lat dan Nazmi Yaakub di Festival Puisi & Lagu Rakyat Antarabangsa Pangkor 2011

I
SYUKUR YA RABB,

Sepanjang 2010 Allah SWT telah memberikan saya pelbagai nikmat hidup khususnya merujuk kepada kesihatan, rezeki dan kebahagiaan kekeluargaan. Hanya ungkapan syukur jazakallah itu yang mampu saya nyatakan meskipun ungkapan itu terlalu kerdil di sisi Allah SWT.

Menjelang 2011, saya perlu melunaskan beberapa perkara penting, iaitu menyiapkan PhD seterusnya serius dalam penulisan. Sekembali dari Pangkor (program Festival Puisi & Lagu Rakyat Antarabangsa Pangkor 2011) hati kecil saya mula berdetik dengan pertanyaan, "ke mana hala tuju sastera Melayu sebenarnya?. Adakah cukup dengan pertemuan kemudian berakhir atau sastera Melayu akan menjadi salah satu karya terbaik dunia?" Abad ke-21 memerlukan pengisian ilmu yang perlu kembali kepada konsep 'pencerahan'. Jika sebelum ini, para pengarang lebih bersifat sendiri-sendiri, maka sudah sampai masanya kemendirian itu disatukan di bawah satu 'pencerahan ilmu' yang bersifat global dan mampu bersaing dengan negara luar.

Mudah-mudahan semuanya akan menjadi kenyataan.

II
TERIMA KASIH KERAJAAN

Ungkapan ini adalah ungkapan sinis atau sindiran. Sepanjang 2010 terlalu banyak janji muluk kerajaan kepada rakyat tetapi sehingga 31 Disember 2010, rakyat terus dibebani dengan kenaikkan harga barang dan kenaikkan taraf hidup yang setanding negara Eropah dalam ukuran mata wang euro atau pound streling. Saya tidak faham dengan penyimpangan istilah ekonomi 'permintaan melebihi pengeluaran' yang menjadi agenda mutlak kerajaan umno hari ini. Sewaktu saya mengikuti kuliah ekonomi di UM dulu, saya diajar akan konsep ekonomi mikro dan makro yang perlu bersandar kepada konsep asas bahawa keputusan yang muktamad adalah perlu merujuk kepada 'permintaan' dan 'pengeluaran'.

Kebijaksanaan umno hari ini ialah bertindak atas dasar 'pengeluaran melebihi permintaan' hingga menafikan hak rakyat. Apabila keputusan mengutamakan pengeluaran makanya inflasi akan naik mendadak dan kadar kemiskinan akan turut naik. Bayangkan, untuk apa Menara Warisan dibina dalam pada masa yang sama Menara Dayabumi kian sepi dan rugi? Kerugian pada alam sekitar dan kesesakan lalu lintas adalah objektif utama dalam perkiraan saya sahaja.

Oleh itu, saya perlu mengucapkan syabas dan terima kasih kepada kerajaan atas usaha murni ini. Selepas ini, binalah lagi menara setinggi langit (sebab beberapa menara telah menjangkau awan 1Malaysia). Selepas ini binalah monumen-monumen hebat setanding Taj Mahal, Piramid dan lain-lain.

2010 telah menjadi sejarah dan saya berharap agar orang yang menulis sejarah itu nanti biarlah orang yang jujur bukannya setelah 50 tahun akan datang, sejarah itu dikatakan tersilap fakta, sejarah itu adalah satu pembohongan hingga sejarah itu perlu ditulis semula.

Selamat datang 2011 yang di dalam tahun ini ada empat (4) tarikh yang cukup indah, iaitu 1-1-11, 11-1-11, 1-11-11 dan 11-11-11. Saya perlu memenuhi tuntutan janji azam 2011 dengan penuh reda Allah SWT.

Tiada ulasan: