Rabu, 3 Oktober 2007

MELIHAT BULAN

gambar: menanti bulan di Tugu MONAS, Jakarta, Indonesia.

i
Kenapa entri BULAN?
Jawapannya mudah sebab;
i. bulan ramadhan yang akan diikuti oleh bulan syawal
ii. bulan bermuhasabah diri
iii. bulan membanyakkan doa kepada Yang Esa
iv. dan banyak lagi cerita tentang bulan yan g boleh kita karangkan.

Begitupun apa yang paling menarik tentang bulan ialah bulan mengundi di IPT. Semalam telah selamat berlangsungnya pilihanraya kampus. Suasana aman di UPM dan IPT lain seperti dijangkakan sejak awal. Banyak pihak yang khususnya mahasiswa hanya pangkah sahaja calon yang ada. Mereka malas berfikir panjang kerana takut tidak mendapat biasiswa dan macam-macam lagi kemudahan daripada kerajaan. Dan keputusannya parti pro aspirasi kerajaan menang besar tanpa dicabar oleh parti-parti lain.

Nah! Inilah sanerio baharu apabila kerajaan melatih mahasiswa supaya jangan menggunakan akal fikiran. Mahasiswa perlu ikut sahaja apa yang mereka caturkan. Membantah beerti akan kehilangan kemudahan. Mahasiswa telah dicucuk hidung. Mahasiswa telah ditutup mata. Mahasiswa telah dijahit mulut. Dan mahasiswa telah dipekakkan telinga. Mahasiswa dilatih dengan budaya SIFAT BERFIKIR.

Bayangkan, dalam bulan yang penuh kemuliaan dan barakah ini pun masih ada orang yang sanggup menggelapkan cahaya bulan ramadhan ini. Aku sendiri tak faham apa yang sebenarnya sedang berlaku sekarang ini? Itu baharu pilihanraya kampus belum lagi pilihanraya umum yang bakal menjelang.

Aku akan selalu berdoa agar bulan akan terus bercahaya dan menyinari kegelapan malam 'hati/ kalbu' manusia.

Melihat Bulan

Duhai bulan
kembangkan sayap cahayamu


tanah sebelah timur ini rindukan kasihmu

setelah matahari seakan lelah dan gerhana


bulan, meski kau di mana-mana

akulah pungguk yang sentiasa menanti


Shamsudin Othman
Madrasah Sham Al-Johori
Kuala Lumpur.


Tiada ulasan: