Rabu, 24 Oktober 2007

SALAM SETELAH BERISTIRAHAT YANG INDAH

i
Assalamulaikum wbk. Sekian lama menyepi oleh sebab sambutan aidulfitri dan menganyam nostalgia di kampung halaman tercinta. Nah, dengan kenangan yang meruntun kalbu dan cerita-cerita semasa daripada saudara mara juga taulan sebenarnya banyak mengajar aku erti kebahagiaan dan kasih sayang. Hari ini setelah usia menjangkau usia 40, aku mula belajar memahani erti persaudaraan dan kekeluargaan. Benarlah seperti kata ayah bahawa keluarga yang bahagia ialah keluarga yang memahami makna kasih sayang. Iklan Petronas yang mengisahkan dialog; "burung apa?". "murai" itu punya makna mendalam dalam konteks kebahagiaan. Tiada maknanya kekayaan sekiranya nasib kedua ibu bapa diabaikan. Tiada makna kebarakatan sekirannya kedua ibu bapa tidak dihargai dan dikasihi.

Ya Allah, aku bersyukur kerana menjadikan aku insan yang masih setia, taat, dan menghargai kasih sayang kedua-dua orang tuaku. Jadikan aku juga manusia yang akan dikasihi oleh zuriatku seperti mana aku mengasihi kedua-dua orang tuaku.

ii
Sempena syawal ini, sesuatu yang dituntut ialah berpuasa enam. Meski puasa ini tidak jatuh kepada hukum wajib tetapi sekurang-kurangnya puasa enam ini menjadi pelengkap kepada kepincangan puasa wajib yang kita tunaikan sebelum ini. Berpuasalah kita supaya kita dapat menjadi insan yang beriman dan bertakwa.

Jumpa lagi.

Tiada ulasan: