Isnin, 31 Disember 2007

Salam dari 'Tanah Perang'



AKU baharu sahaja menjejakkan kaki di tanah air setelah hampir seminggu mengembara ke 'tanah perang'. Perjalanan ke Phonm Penh, Kambodia terus menyusup ke Saigon, Vietnam banyak mengutuskan keinsafan. Aku tidak dapat bayangkan bagaimana sebuah negara yang baharu sahaja menghirup nafas kebebasan itu mampu hidup dalam keadaan damai, bahagia dan harmoni. Malah apa yang lebih perdih ialah melihat anak-anak kecil dan warga tua yang cacat akibat bom atom Amerika melarat di kaki lima memohon sesuap rezeki. Melihat anak-anak kecil yang tidak berdosa berjalan tanpa anggota yang sempurna - menyebabkan hati dan naluriku berderai. Mereka yang tidak berdosa menjadi kezaliman perang dan kekuasaan Amerika yang tidak mengenal erti kemanusiaan. Rejim Amerika yang bersekongkol dengan Pol Pot (rejim Khemer), seakan 'tuhan' di tanah yang cukup manis dan indah itu.


ii
Dua puluh tahun selepas perang, kedua-dua kota ini (Phonm Penh dan Saigon) masih berwajah duka dan sedih. Pembangunan yang dilihat hanya 'bertopengkan kesenangan' sedangkan hakikatnya rakyat masih tersepit dan terhimpit antara mempertahankan ketamadunan yang berteraskan jati diri atau menerima sahaja perubahan yang dibawa Amerika. Bukti yang jelas ialah apabila semua urus niaga masih menggunapakai wang dollar USA. Nilai dan penggunaan mata wang sendiri seperti tidak 'laku'.


iii
Cerita di balik tabir

Aku, SM Zakir, Rahimidin Zahari, Saifulizan Yahya, Amiruddin Ali, Mohamad Saleeh Rahamad agak licik menyelinap ke setiap lorong dan bangunan. Kami mencari apa yang paling istimewa di tanah perang ini. Wah, keanehan dan keajaiban yang tersembunyi kami temui (tak perlu diceritakan di sini)! Tetapi, rasanya kelicikan kami tidak dapat ditandingi oleh kelicikan Zakir dan M. Saleeh. Mereka berdua bukan sahaja kebal tetapi dikatuki oleh warga tempatan. Aduh!!

iii.

Di Saigon, Vietnam, aku merasai bahang debu perang masih berterbangan. Seluruh rakyatnya amat benci akan Amerika. Kata mereka, "Amerika mengubah budaya dan tamadun kami."
iv

Perjalanan ini memungkinkan rindu dan cinta kepada tanah air kian menebal. Sesuatu yang tak pernah luntur daripada jiwaku ialah, "bertapa beruntungnya aku dilahirkan di Malaysia."

Tiada ulasan: