Khamis, 3 April 2008

'ILM LADUNNI

AKU baru sahaja selesai menelaah buku Falsafah dan Amalan Pendidikan Islam: Satu Huraian Konsep Asli Islamisasi tulisan Syed M. Naquib al-Attas. menariknya buku ini kerana banyak persoalan-persoalan tentang matafizik wujud dan kewujudan makhluk diperjelaskan dengan lancar. Meskipun tulsan ini agak bercanggah dengan buku History of Muslim Education karya Ahmad Syalabi tetapi sekurang-kurangnya percanggahan pendapat itu akan membuatkan aku berfikir.
Banyak keraguan yang aku persoalkan; antaranya kenyataan bahawa Hayy ibn Yaqzan terhadap akal yang terlepas daripada bimbingan wahyu berupaya memiliki kemampuan sedangkan ilmu wahyu merupakan ilmu daripada Allah yang tidak terbatas. begitupun daripada buku ini aku dapat menemui sesuatu yang baharu iaitu perspektif spiritual yang wujud di dalam siri manusia itu sebenarnya adalah ilmu laduni ('ilm ladunni).
Syukurlah, kerana Allah SWT masih sayang akan diriku.
ii
Setelah Bulan Mengambang
jendela yang kubuka
luas terngangga
bulan merenung wajahku
sambil mengenyitkan mata
dan menguntum senyum
di bingkai jendela
aku menghirup cahaya putih
segar dan harum melengkar
menusuk ke sukma
saat bulan mengambang
tanah yang gelap menjadi terang
api yang biru menjadi hijau
air yang hitam menjadi putih
angin yang pedih menjadi damai
shamsudin othman
madrasah sham al-johori.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam.. alangkah elok rasanya jika "Aku dan Pilihan" mendapat renungan mu untuk kebaikan ku...