Khamis, 3 April 2008

SEPI MENGAJAR AKU MAKNA MUHASABAH DIRI

RASANYA hampir seminggu aku tidak menulis/ melontarkan apa-apa idea di dalam blod Tanah Nurani ini. Bukan tidak sudi atau merajuk diri; tetapi sesekali aku perlu untuk bersendirian sambil bermuhasabah diri.
DAN, anehnya! Saat aku memilih untuk bermuhasabah diri itulah, lebih banyak kekalutan yang menerjah dan menendang fikiran. Melihat dan membaca akhbar harian, mendengar berita di media juga mendengar cerita teman-teman banyak menggugah ketenangan. Aku mungkin pada awalnya tidak mahu mengambil kisah juga memperdulikan cerita karut-marut itu; tetapi cerita yang didengari kian lama kian menjijikan. Rasa loya dan nak muntah hampir berlaku tetapi aku kawal supaya tidak mengeruhkan lagi keadaan muhasabah diriku.
Dalam perkiraan bermuhasabah diri ini, aku seboleh-bolehnya tak ingin bercakap lagi tentang agenda Melayu-Umno mahupun agenda Barisan Rakyat. Wajah-wajah mereka yang bersimpang-siur dalam fikiran aku nampak seperti badut-badut yang sedang bermain catur sambil diselang-selikan dengan gelak ketawa.
Inikah yang dinamakan perjuangan?
Saat ini, ada lebih baiknya aku meneruskan pembacaan untuk menghabiskan buku-buku yang sempat aku beli di Eropah dan Timur Tengah sewaktu bercuti dulu. Mungkin dengan membaca itu akan dapat mengubati rawan hatiku.
Jangan lupa juga pergi ke PESTA BUKU MALAYSIA di PWTC pada 4-13 April 2008 ini.
SELAMAT MENJADI MANUSIA YANG MENGIMARAHKAN BUDAYA IQRA'.
Amin.

Tiada ulasan: