Isnin, 16 Jun 2008

SYUKUR DAN PERINGATAN UNTUK MENERUSKAN PERJUANGAN


SYUKUR ke kadrat Allah SWT atas limpah kurniaanNya kerana masih dianugerahkan ketajaman fikir dan berfikir. Syukur juga sebab sekian lama nama tidak tersenarai dalam carta HSKU (Hadiah Sastera Kumpulan Utusan), kini disenaraikan semula oleh panel anugerah. Terima kasih kepada para panel yang punya kebijaksanaan sendiri.

ii.
Saya petik dan membuat pindaan serta menambahkan input daripada bicara Nisah Haron dalam blognya di bawah entri Dominiasi Penulis Wanita dan Mantan MPR dalam HSKU 2007.

Tahniah kepada pengajur HSKU yang penuh komitmen dan bertahan dalam era keracuan dan kekeliruan 'ketamadunan Melayu' sedang bergolak.

Tetapi apa yang ingin saya ketengahkan dalam entri ini ialah bagaimana usaha dan kesungguhan DBP (Dewan Bahasa dan Pustaka) 'menternak' penulis tanpa pernah mengenal erti kalah dan kecewa. Di bawah program Minggu Penulis Remaja (MPR), maka hari ini dunia kesusasteraan Melayu dapat melihat penulis-penulis kawakan yang tegar berulit dan berjuang mempertahankan maruah sastera Melayu. Makanya juga dunia sastera tanah air dapat tumpang gembira apabila nama-nama seperti Zaen Kasturi, Rahimidin Zahari, Hizairi Othman, Zariha Hassan, Amuruzati Noor Rahim, Lily Haslina Nasir, Ahmad Patria Abdullah, Faisal Tehrani, Nisah Haron, Salina Ibrahim, Siti Raihani M. Saaid, hinggalah kemunculan anak-anak muda seperti M. Lutfi Ishak, Fard Razy, Nasriah Abu Salam, Ummu Hani Abu Hassan, Serunai Fakir, Ghafirah Idris dan lain-lain yang terlalu menjanjikan masa depan itu. Sebenarnya, masih banyak nama-nama besar yang lahir daripada program MPR ini tetapi tidak dapat disebut semuannya kerana mempunyai senarai yang panjang. Itu tidak penting dalam erti perjuangan kerana dalam perjuangan apa yang penting ialah keikhlasan dan kejujuran berkarya. Niat atau nawaitu dan kesungguhan yang konsisten.

Alhamduillah, setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Ilhahi.

Alhamdulillah, sekali lagi kerana kerana kita dapat kembalikan kepada Allah yang mengurniakan sari ilham serta ketekalan untuk menulis. Inilah sebahagian daripada perjuangan kecil yang dapat dilakukan oleh para penulis yang cinta akan sastera dan yang tidak mahu melihat sastera Melayu MATI tanpa sebarang pembelaan.

Keputusan HSKU bukan mengenai siapa menang atau kalah; ataupun siapa yang mendapat habuan menang berapa ribu, TETAPI siapakah yang sanggup menulis demi meneruskan amanah yang Allah kurniakan ini.

Saya merakamkan berbanyak-banyak terima kasih kepada penganjur iaitu Utusan Melayu yang masih bertahan menungkah arus dalam kemajuan sains teknologi tetapi masih setia dan tegar mempertahankan nasib sastera Melayu.

Kepada rakan-rakan penulis, ingatlah bahawa fitrah yang dianugerahkan ini merupakan amanah yang perlu dimanfaatkan sebaik-baiknya. Menulislah untuk kebenaran bukan menulis untuk popular atau kerana nama.

Tahniah dan teruskan menulis. Moga kita berada di atas landasan yang direstui Allah.

Kepada DBP dan Utusan Melayu, teruskan perjuangan murni ini. Amin.