Isnin, 28 Julai 2008

BERKUNJUNG DAN MERENUNG KE DALAM DIRI

I
SEMALAM, kali ke tiga saya berkunjung ke Hospital Serdang untuk melihat dengan mata sendiri perkembangan SN S. Othman Kelantan. Saya bersama-sama Rahimidin Zahari dan Redzuan Harun juga pada petang Jumaat lalu bersama-sama Amiruddin Ali dan Aminhad, saya melihat kesihatan beliau tidak menentu. Anaknya, SM Zakir memaklumkan beliau 'mogok lapar'. Beberapa ketika di sisi SN itu, banyak yang bermain dalam fikiran. Pertamanya, sampai bila beliau harus terlantar di situ melalui ujian yang direncanakan Allah SWT? Kedua, siapakah yang akan meneruskan perjuangan seni kreatif beliau? Ya, mungkin SM Zakir akan melanjutkan kesinambungan itu. Ketiganya, bagaimana dengan nasib kerja-kerja sastera beliau yang masih bersarang dalam fikiran? Jika yang masih bersarang itu adalah masterpiece, bagaimana?

Maaf kerana saya berfikir lebih kepada keduniaan daripada berpandangan akhirati. Pandangan ini kerana, mungkin saya terlalu mencintai sastera dan budaya Melayu. Saya merenung dan berfikir, juga sesekali teringatkan pesan beliau ketika saya menjadi anak muridnya di UM dua belas tahun dahulu. Kata teman rapat saya ketika itu, Nassury Ibrahim, "fikiran Pak Syed ni gila-gila. Kerana gila-gila itu kita kena jadi gila-gila sama."

Ketika kami sampai; beliau sedikit resah dan uzur. Mudah-mudahan, Allah sentiasa berada di sisinya dan moga beliau segera sembuh.

ii
Rahimidin bercerita panjang sewaktu dalam perjalanan ke Hospital Serdang. Singgah di bilik saya, bercerita hal lukisan kemudian meneruskan perjalanan. Katanya, ada entri baharu tentang 'ciuman' dan 'petua kahwin dua' yang bakal menyusul dalam blognya. Sama-sama kita tunggu janji itu. Di hospital, Redzuan Harun dah lama menunggu. Ketika di kantin hospital, kami bertiga makan karipap sambil berbicara tentang sastera dan pemenang Hadiah Sastera Perdana. Sms Nassury Ibrahim masuk ke dalam telefon saya; membuka dan membaca kemudian menunjukkannya kepada Rahimidin, "dah tengok. Kalah Zakir, hehehehe." Rahimidin menguntum senyum. Begitulah akrabnya kami sebab saling mengutuk apabila salah seorang daripada kami kalah dalam pertandingan atau sayembara. Rahimidin mencelah, "kalah bukan kerana karya tak hebat tetapi tak ada rezeki." Nah, itu jawapan penyair sufi yang memungkinkan segala kebenaran.

iii
Kekanda Azizi Hj Abdullah sms dengan pertanyaan, "apa dah jadi dengan juak2 PAS?". Saya tidak menjawab dengan ayat-ayat cinta yang panjang lebar tetapi sekadar membalas dengan kata-kata, "plot ceritanya berjungkir balik. Watak heroinnya tak protagonis. Latar sedikit lemah. gaya bahasanya ok. hehe."

iv.
Tahniah kepada rakan-rakan yang memenangi Anugerah Hadiah Sastera Perdana (HSP). Tahniah juga kepada rakan-rakan yang sedang berjuang di Bogor dalam program MASTERA. Teruskan perjuangan.

Tiada ulasan: