Rabu, 3 Disember 2008

MENZIARAH SASTERWAN NEGARA ARENAWATI


(Sdr. Azizi Hj Abdullah, SN Bapak Arenawati dan saya)
i
Malam tadi sekitar jam 8.45, saya, Mohamad Saleeh Rahamad, S.M Zakir, Puan Norazah dan suami ke HUKM untuk melihat dan menziarah SN Arenawati. Kami berkunjung ke Wad Baldu, Tingkat 7 dan melihat sendiri keadaan beliau. Beliau kini mengidap milestroke (anggota kiri) yang kehilangan daya gerak. Hanya getar suara yang sukar difahami tetapi mengenali kami lalu berbicara dengan gerak mata. Kanser otak yang dihidapinya kini mula berpindah ke saraf kawalan suara. Begitulah keadaan beliau sejak empat bulan ini, terlantar di HUKM. Tetapi sesungguhnya, beliau amat beruntung kerana sentiasa ditemani anak-isteri yang bertanggungjawab dan punya nilai kasih sayang yang sungguh tinggi. Ketika saya menguak daun pintu kamar khasnya, saya dapat mendengar syahdu ayat-ayat al-Quran memenuhi ruang kamar itu. Sesekali, saya merenung bibir pak Arenawati dan bibirnya bergetar sama; mungkin ketika itu turut sama membaca dan mengulang ingat ayat-ayat suci yang dibacakan oleh anak-anaknya.

Pak Arenawati amat dekat di hati saya kerana novelnya begitu menusuk kalbu. Saya mula menatap dan menikmati novel ENOnya ketika berusia belasan tahun. Sejak itu saya begitu setia menukangi novel-novelnya. Saya membaca Sakura Mengorak Kelopak ketika ingin membawa pelajar Sek. Alam Shah ke Tokyo dan Hiroshima, Jepun. Saya belajar budaya Jepun daripada novel itu. Tetapi sejak dua menjak ini saya menjadi payah untuk memahami karya mutakhirnya seperti Trilogi Armageddon, Trilogi Busa, Warna Sukma Usia Muda dan Cakra Waruga. Beliau saya lihat seorang penulis yang terlalu rapat dengan laut dan sering membongkar sejarah.

Demikianlah pak Arenawati atau Muhammad Dahlan bin Abdul Biang, anak kelahiran Kalumpang Kabupaten, Jeneponto, Makasar, Indonesia yang dilahirkan pada tangal 30 Julai 1925. Dalam usia mencecah usia 84 tahun beliau terlantar dengan seribu tanda tanya yang hanya Allah sahaja ketahui apa juga kesudahannya. Marilah kita sama-sama berdoa agar Allah SWT merahmati dirinya yang sedang berjuang itu.

Beliau adalah kebanggaan kita. Nikmatilah sebahagaian daripada sumbangan beliau ini.

Karya

Novelnya yang pertama ialah Kisah Tiga Pelayaran pada tahun 1959 di Singapura. Selepas itu beliau terus menulis termasuk:

  • Lingkaran (1962)
  • Sandera (1971)
  • Bunga Dari Kuburan (1987)
  • Kuntum Tulip Biru (1987)
  • Sakura Mengorak Kelopak (1987)
  • Panrita (1993).
  • Sukma Angin (1999)
  • Cakra Waruga (KN)
  • Sebuah Trilogi Tiga Genre(KN)
  • Sebuah Trilogi Tiga Genre(KT)
  • Trilogi Busa - Busa Hati
  • Trilogi Busa - Busa Sukma
  • Trilogi Busa - Busa Kalbu
  • Trilogi Armageddon : Mandala
  • Trilogi Armageddon : Menorah
  • Trilogi Armageddon : Pentagon
  • Warna Sukma Usia Muda

Pencapaian

  • SEA Write Award (1985)
  • Anugerah Sasterawan Negara (1987).
  • Sukma Angin (1999) memenangi Hadiah Sastera Perdana Malaysia 1998/99.
  • "Anugerah Penulisan Asia Tenggara 1985" (SEA Write Award) daripada Paduka Raja Thai
  • Pemenang Hadiah Sastera Majlis Sastera Asia Tenggara (Hadiah MASTERA) 2003.
Sebelum pulang kami makan malam di Santai Cafe berhadapan dengan Sek Men Sains Selangor, Cheras. S.M Zakir sempat berbisik, "apalagi yang kita nak belasah juak-juak UMNO yang tegar memperjuangkan PPSMI?".
Saya membalas bisik itu dengan jawapan, "ada berita dan sumber yang sangat-sangat boleh dipercayai iaitu markah lulus untuk subjek sains dan matematik UPSR baharu-baharu ini ialah 20 markah."
Dia merenung wajah saya, mengukir senyum kemudian menyambung agresifnya, "idea cantik untuk meneruskan amarah."
Sambil ketawa saya mencelah, "taruk jangan tak taruk!"
Ketawa kami tidak sekuat mana tetapi cukup untuk membuatkan orang-orang yang berada di kiri dan kanan kami tersentak.

Hampir jam 11.35, kami bersurai. Sesampai di rumah, saya segera ke khutub khanah kecil saya sambil melihat sebaris koleksi karya pak Arenawati. Saya segera menarik keluar novel Sakura Mengorak Kelopak, membukanya kemudian merenung tandatangan beliau yang bertarikh 31 Julai 1995 dengan catatan, Sdr Shamsudin, menulis adalah amanah Tuhan.

Saya merenung dalam tulisan dan tandatangan itu sambil berfikir, siapakah saya pada hari ini?

"Ya Allah, restuilah perjuanganku ini."

Tiada ulasan: