Selasa, 30 Disember 2008

SALAM MAAL HIJRAH: KELUAR DARIPADA KEPALSUAN DAN KERAKUSAN


Salam Maal Hijrah 1430H.


Saya tidak percaya kepada 'JANJI POLITIK' kerana janji itulah yang sering terjadi dalam setiap azam, impian dan cita-cita. 'Janji Politik' adalah janji gula-gula untuk menabur angan-angan dan impian muluk. Tetapi tertunaikan 'Janji Politik' itu pada setiap hujung tahun ketika kita membuat muhasabah diri perjalanan selama 365 hari yang lalu? Begitulah analogi yang indah-indah terhadap azam dan impian awal tahun yang tertanam di dalam diri kita. Semalam dan hari-hari sebelumnya sudah berlalu. Telah termaktub sebagai sejarah diri dan ditulis dalam kitab perjalanan masa lalu tanpa boleh dipadamkan kecuali berdoa supaya dosa-dosa masa lalu itu dipertimbangkan agar diampuni oleh Allah SWT.

Masa lalu adalah kenangan yang mengelirukan. Di dalamnya ada suka dan duka sebuah kembara yang dicacat pergerakannya pada saat jaga atau tidur. Demikianlah perjalanan masa lalu yang memungkinkan berat dosa mahupun berat pahala.

Maal Hijrah pula adalah perjalanan masa depan yang perlu ditempuh meski pahit kerana ketentuan qada dan qadar itu hanya Allah juga yang mahaketahui. Oleh itu, perjalanan bagaimanakah yang bakal menjadi pilihan kita? Adakah kita ingin berada di landasan lurus dan diredai Allah atau memilih berada di jalanan yang penuh berliku dan penuh pancaroba? Pilihan kembara ini ditentukan oleh iman dan nawaitu kita sendiri. Sekirannya kita mabuk dalam perjalanan itu dengan wang dan kebendaan, makanya sudah pasti kita sanggup mengadai apa juga harga diri dan maruah kita. Saat itu, rasuah, penipuan, godaan, hasutan dan pujuk rayu sentiasa menjadi ujian di sisi kita. Sudah bersediakah kita menepis semua kebobrokkan itu?

Sekirannya kita hanyut dalam dugaan hidup masa depan yang belum pasti itu; dan pada akhir tahun ketika bermusahab diri sekali lagi itu kita menyesali tindakan yang dipilih itu; makanya 'Janji Politik' itu menjadi satu kebenaran.

Begitu jugalah halnya dengan politik dan kepimpinan negara kita hari ini. Sepanjang tahun, negara kita diuji dengan dugaan dan kita melihat ujian itu sebagai satu lumrah hidup tanpa mengambil ikhtibar daripadanya. Inilah yang dikatakan 'Janji Politik' dalam hubungannya dengan 'Politik Wang' yang berlaku dalam diri kita, keluarga kita, masyarakat kita dan kepimpinan negara kita.

Saya melihat kedua-duanya ini adalah pertembungan idealisme baharu yang kian menular dalam pemikiran masyarkat kita. 'Janji Politik' dan 'Politik Wang' dikatakan lumrah kehidupan bukannya satu jenayah yang perlu ditakuti, dicegah atau ditentang habis-habisan. Jika ini yang menjadi pilihan masyarakat hari ini, saya bimbang bencana dan musibah yang lebih besar daripada tanah runtuh akan melanda tanah air kita.

Selamat menikmati hari baharu dan meninggalkan kenangan lalu dengan rasa penuh insaf.

Tiada ulasan: