Isnin, 29 Mac 2010

PBAKL: SELEPAS KE-29 KALINYA


Semalam secara rasmi berakhirlah PBAKL ke-29. Saya seperti juga pengunjung yang lain mempunyai pelbagai rasa yang boleh dikongsikan. Terus terang saya katakan, sebagai seorang pencita buku yang bergelar 'ulat buku', saya rasa terpanggil untuk meluahkan sedikit kekecewaan yang mungkin agak subjektif sifatnya.

Pujian perlu diberikan kepada gerai (booth) ITNM kerana dengan kawasan yang kecil, pengurusannya (seluruh kakitangan bermula daripada pengarah hingga anak-anak buahnya) berjaya memahami dan memenuhi cita rasa konsep pameran buku antarabangsa. Pihak ITNM berjaya memanfaat ruang yang kecil dengan mengadakan pelbagai aktiviti menarik. Setiap pagi bermula jam 8 pagi pasti ada sahaja mesej berbentuk sms yang masuk ke talian telefon bimbit untuk memaklumkan aktiviti yang dijalankan oleh ITNM. Aktiviti berbentuk 'bersama-sama penulis', bicara naskah (baca membaca buku) dan deklamasi puisi benar-benar dapat menghidupkan konsep 'pencerahan ilmu'. Apa yang lebih penting ialah ITNM tidak menjadikan gerainya sebagai pusat 'lelongan buku' atau 'pusat penghabisan stok' atau juga 'gerai menjual buku kanak-kanak'.

Saya pernah dan berpengalaman berada di pesta buku antarabangsa seperti di Frankfurt pada tahun 2002 (tajaan penerbit ulung negara kerana mengiklankan buku cerita kanak-kanak saya) juga saya sering bersama-sama teman penulis yang lain ke Pesta buku Indonesia. Pesta buku di negara ini mempunyai aura yang benar-benar berbeza. Benar seperti apa yang saya baca dalam akhbar 'The Star' bahawa PBAKL sudah hilang seri dan jauh larinya daripada konsep pesta buku antarabangsa. Benar juga kata rakan-rakan pengunjung bahawa PBAKL sudah berubah wajah kepada pesta buku kanak-kanak dan lebih malang sudah menjadi pusat lelongan buku terbesar Malaysia. Saya tidak bermaksud untuk meneruskan analogi-analogi ini.

Berbalik kepada gerai dan kepimpinan ITNM dalam kriteria PBAKL amat jelas memperlihatkan kesungguhannya 'memasarkan buku'. ITNM perlu menjadi contoh atau ikutan penerbit buku lain. Malah saya percaya penerbit seperti Karangkraf, Utusan Melayu, PTS, Al-Ameen dan lain-lainnya itu sedang berusaha ke arah ini. Mudah-mudahan dengan kesungguhan itu, kita tidak akan melihat lagi PBAKL seperti tempat lambakan buku sekolah atau buku kanak-kanak 'murahan'. PBAKL bukan tempat yang sesuai tempat menjual 'alat pandang dengar' sebagai bahan bantu pengajaran dan pembelajaran. PBAKL bukan tempat artis mengambil kesempatan menjaja harga diri tetapi PBAKL adalah tempat pengunjung seperti saya yang ingin mencari buku-buku yang tiada di pasaran terbuka.

Nah, apakah fungsi Majlis Buku Kebangsaan Malaysia (MBKM) dalam hal ini. Adakah sebagai organisasi kerajaan yang diamanahkan untuk mengurus tadbir PBAKL tidak 'melihat' atau 'mendengar' atau sudah cukup dengan tanggungjawab 'seperti melepaskan batuk di tangga'?

Tanpa ingin menyentuh mana-mana pihak, PBAKL yang berusia 29 tahun ini telah menerima kehadiran tetamu terhormatnya iaitu PM seterusnya 'merakyat' di gerai ITNM. Di gerai ini, PM boleh duduk sekerusi dengan rakyat untuk menjayakan program baca naskah (program Sofa Putih). Hebatnya ITNM kerana berupaya memujuk PM untuk bersama-sama rakyat membaca buku tulisannya "Menakhoda Zaman" di sofa berwarna putih tidak di ruang utama PBAKL, PWTC iaitu ruang selayaknya untuk seorang bergelar PM.

Saya tertanya-tanya, bukankah sepatutnya DBP yang menganjurkan program seperti ini kerana DBP merupakan badan kerajaan yang unggul dalam hal-hal menjaga industri perbukuan berbahasa Melayu negara. Mungkin juga MBKM yang menguruskannya. Di manakah peranan DBP dan MBKM?

Saya secara sedar sepatutunya tidak boleh tersilap dan agak lancang mulut kerana mempersoalkan peranan DBP dan MBKM, tetapi sebagai badan kerajaan tidak sepatutnya hal-hal ini terlepas pandang. ITNM hanya badan yang menjadi pelapis dalam hal-hal penerbitan buku negara. Apa yang saya lihat sejak akhir-akhir ini ITNM lebih menonjol di peringkat antarabangsa berbanding MBKM dan DBP. (Maafkan saya rakan-rakan DBP, saya berniat ikhlas).

Tahun depan PBAKL akan berusia 30 tahun. Adakah MBKM sebagai penganjur akan mengizinkan hal yang sama berulang? Biasanya dalam usia 30 tahun seseorang individu kian matang dan dewasa. Saya berharap agar PBAKL juga demikian sifatnya. Jika PBAKL tidak boleh mencontohi pesta buku negara-negara barat atau timut tengah, cuba sesekali bandingkan dengan pesta buku Bangkok atau pesta buku Indonesia/ Jakarta.

Saya tidak berniat untuk memuji ITNM atau menyalahkan DBP atau mempersoalkan bidang tugas MBKM. Apa yang bermain dalam fikiran saya ialah pesta buku bukan tempat jual buku murah atau bersikap mengambil peluang untuk mengosongkan gudang (stor) menyimpan buku syarikat. PBAKL adalah tempat terbaik mempromosi buku terbaharu di samping mencipta strategi pemasaran buku tempatan ke dunia luar.

Selamat tinggal PBAKL ke-29 dan bertemu semula pada tahun 2011 dengan wajah yang lebih bersifat bijaksana.

2 ulasan:

Rusdi Abd Rahman berkata...

Tuan Shamsudin,
Di Johor Bahru adalah sesekali (jarang-jarang) pesta buku tetapi 80% jualan buku kanak-kanak dan buku latihan sekolah termasuk gerai jualan ubat-ubat @ minuman 'untuk jadikan manusia / pelajar jadi cerdik'... ya biar keputusan peperiksaan dapat 20A1..!

adanama berkata...

Nada RAR tu macam kecewa saja sebab tak dapat turun PBAKL. Hehe.