Khamis, 4 Mac 2010

PERCAKAPAN KEPADA SEORANG AL-AMIN

Pada malam sambutan Maulidur Rasul, saya, En. Saleeh dan Ahmad Shukri telah diundang oleh Dato Baha Zain untuk membaca puisi di surau kediaman beliau. Inilah pengalaman pertama mendeklamasi puisi di surau dengan tetamu yang terdiri daripada profesor, peguam, arkitek dan bijak pandai Melayu moden. Saya sang fakir yang dalam kelana mencari cinta Allah sentiasa berkira-kira akan kelemahan dan kekurangan diri. Atas dasar undangan, saya gagahkan juga diri ini untuk mendeklamasikan puisi. Hampir seminggu saya merenung kembali puisi ini (perlukah saya menerbitkannya di dalam blog ini?).

Pagi tadi, saya menerima panggilan telefon daripada salah seorang yang mendengar puisi saya. Dia yang memperkenalkan diri sebagai penduduk setaman dengan Dato Baha Zain meminta izin supaya saya mengemailkan puisi ini kepadanya. Katanya singkat dan mudah tanpa menjawab ingin beberapa pertanyaan saya, antaranya, "kenapa dengan puisi saya itu?". Jawapnya, "dia tidak lena tidur dan asyik terdengar-dengar suara saya dan lunak puisi itu yang menyentuh.


Atas pujukan dan desakkan yang terlalu beriya-iya, saya menjanjikan untuk mengemailkan puisi ini. Kepada para pengunjung blog ini, saya perturunkan sepenuhnya puisi ini. Saya fakir dalam kelana ini mohon maaf sekiranya puisi ini tidak disenangi.


PERCAKAPAN KEPADA SEORANG AL-AMIN

(Mengenang Nabi Muhammad Rasulullah S.A.W)

Saat tuan berpesan pada suatu hari yang bening

di hadapan para sahabat yang setia

dengan utusan wasiat terakhir

diperbaringan dan dada isteri

beriring dingin air mata

Abu Bakar, Umar, Uthman, Ali dan para sahabat

tuan dengan luhur hati melafas sumpah

pada hari ini telah kusempurnakan untuk kamu agamamu

telah kucukupkan kepadamu nikmatku,

dan telah kureda Islam itu agamamu.


Pada suatu detik indah yang suram

aku masih bersila di hujung mimbar

membilang butiran selawat yang mencair di bibir

sesekali mengalir di kalbu.

Tuan utusan bergelar al-Amin,

di dada tuan sejambak siddiq mengkar mengharum

di dada tuan setaman amanah sentiasa subur

di dada tuan segunung ilmu tak tergapai puncak

di dada tuan selaut bitara tak mengenal surut.

Tuan utusan pilihan gandingan ikrar syahadah

seorang nakhoda di laut syumul

ombak dan badai tuan tempuh penuh hikmah

angin dan damai tuan hirup penuh ikhlas

begitulah tuan yang dikasihi

tulus dan jujur

bijaksana membina ummah dan insan

membangun negara rukun bertamadun.

Tuan bergelar al-Amin berilmu wahyu Ilahi

dipimpin Jibril dari Masjid al-Haram ke Madinah dan al-Aqsa

dari dingin gua menuju langit al-Qadar

hanya dengan mukjizat kerasulan

tuan membelah cakerawala dengan doa syurgawi

suara tuan menjadi lunak menyusur wahyu seruan terpuji

peribadi tuan kian santun menongkah langit sunnah terindah.

Tuan seruntun jiwa di taman iman

tengah hari 12 Rabiulawal 11 hijrah

saat panas yang menggigit

selepas Abu Bakar mengimami solat

di dada Aisyah di atas pangkuan

tuan bergelar al-amin

pergi meninggalkan kami.

Hari ini 1431 tahun berlalu

tuan yang budiman tidak pernah wafat di hatiku

meski api fitnah membadai di jiwa

tapi insaniah tuan tetap sehidup semati.

Tuan al-Amin junjungan agung

laksana bulan bersalut purnama

tabirkan cahaya hidayah

limpahkan terang ke dada zulmat

dengan kesegaran embun syafaat

beriring selawat dan qasidah

ke hatiku

perindu yang setia itu.

Tuan bergelar kekasih Ilahi

tuan tidak pernah wafat dihatiku.

Shamsudin Othman

Madrasah Sham al-Johori.

______

Nota

Kelahiran Rasulullah pada 12 Rabiulawal (23 April 571M)

Kewafatan Rasulullah pada 11/12 Rabiulawal 11 H (7/8 Jun 632M)



1 ulasan:

nailofar09 berkata...

salam...tuan, mohon C n P...puisi ini menyentuh hati...dan amat mndalam sekali...silakan k blog kembar ini...tapi kmbar tak seiras yer...silakan...dan wassalam