Rabu, 21 Februari 2007

apabila batas kemanusiaan tercabar

tentu kita terperanjat apabila mendengar dan menatap akhbar tentang kisah seorang ibu yang membunuh dua orang anaknya sendiri. lalu pertanyaan yang bermain di benak kita ialah, "tergamak dia membunuh anak sendiri? gilakah dia?". jawapan bagi pertanyaan ini ialah sama ada tergamak atau gila iu bukan persoalannya. yang penting ialah ASAS AGAMA iaitu ISLAM. Ketentuan dan qada qadar Allah tiada siapa boleh atasi kecuali dengan meningkatkan diri ke arah ketaqwaan dan tawaduk. masalah adalah ujian Allah kepada hambanya. kebahagiaan, derita dan rasa tidak puas hati adalah lumrah atau asam garam kehidupan. Rasullullah saw yang digandingkan namanya dalam kalimah syahadah pun diuji oleh Allah. Kalau nabi yang mulia di sisi Allah diuji dengan kezaliman, fitnah dan sihir; inikan kita manusia biasa. MASYALLAH.

ii
Berbalik kepada cerita si ibu tadi, pembunuhan atas dasar cemburu kerana si suaminya berniat untuk berpoligami. salah ke poligami? justeru tidak membaca sirah islam maka jalan pintas ialah berindak di luar kesedaran. inilah keadaan kehidupan masa kini. nafsu telah menguasai fikiran. keberanian telah mengatasi kebijaksanaan.

iii
bayangkan apakah yang akan berlaku kepada si ibu dan si bapa selepas ini? puaskah hati mereka? atau penjara boleh mendewasa dan mengampunkan dosa-dosa yang telah mereka lakukan.

YA ALLAH, ampunkan dosa mereka dan berikan kekuatan kepadaku untuyk meneruskan hidup. jangan kau jemu YA ALLAH untuk terus memberikan rahmat dan hidayah-Mu kepada diriku. AMIN.

Tiada ulasan: