Jumaat, 16 Februari 2007

bursa yang anggun



i
daun dari pohonan anyatuk bertukar menjadi kuning, jingga dan kemerahan. inilah pemandangan yang menarik dan sukar dilupakan. aku mengutip beberapa helai daun itu untuk dijadikan 'bookmark'. sehelai daun yang kering itu aku berikan kepada sdr. lutfi ishak sang cerpenis muda tanah air yang gila berfalsafah.

ii
tanah bursa dingin dan sesekali sejuknya menggigit tulang. sebelum mendaku gunung Ulda untuk bermain salji, aku menjamah roti, kapicino dan kebab. itulah makanan yang menyelerakan di bumi turki.

iii
aku menyusur bandar mencari kedai buku. orhan parmuk yang baharu sahaja memenangi anugerah novel, novelnya dijual dengan harga beratus rila. novel 'Snow'nya hanya aku belek-belek sebab harganya di MPH atau konikonuia hanya rm59.90. kata penjual buku itu, "kita menghargai sasterawan kita". aku terfikir karya terbaharu latiff mohidin yang diterbitkan semula oleh petronas dengan harga yang mahal. mungkin kita ke arah itu.

iv.
selamat membaca.

Tiada ulasan: