Ahad, 18 Februari 2007

salam dari tanah amsterdam


salam dari negara di bawah paras laut.

membuka mata pagi ini benar-benar menginsafkan. harum tulip seperti harus air mawar yang membasahi kain kafan. aku menghirup harum itu sedalam-dalamnya dengan penuh titis air mata. selainnya tak banyak yang aku dambakan.

kata-kata seorang teman berdarah turkis campur duest menggugah fikir. katanya "kenapa orang melayu terlalu percaya kepada adat?". aku tidak segera menjawab pertanyaan demi pertanyaan itu. aku segera teringat watak ATAN dalam novel Sakura Mengorak Kelopak karya Arenawati. kalau atan boleh mengawal nafsu daripada godaan gisha di jepun mengapa aku tidak boleh? lalu aku teringat juga kata ustad jahid sidek, katanya "pokok pangkalnya iman dan hati. di barat tak ada jabatan agama islam macam JAWI atau JAIS. kalau nak buat maksiat tak ada orang yang marah. tapi kita kena ingat bahawa Allah ada di mana-mana. mata Allah tiada sempadan. Allah boleh lihat apa-apa sahaja yang kita lakukan".

pagi itu, selepas sarapan aku bergegas ke rottedham. melihat laut dan bilar-bilar langit yang dipancar matahari yang dingin. ketika sedang membelek-belek sms dari rakan penulis, aku disapa, "bon dia (apa khabar)?" bahasa duest (belanda) pekat itu mengejutkan aku. berpaling dan menoleh siapa, hatiku tiba-tiba berombak. "Tak mungkin," getus hati kecilku. dia merenung tajam ke arahku.

seorang wanita lingkungan 30-an, bertahi lalat di bawah bibir kiri, bertudung putih menghulurkan buku Taman Percakapan. "Karya saudarakah buku ini?".

aku tidak segera menjawab malah banyak yang aku fikirkan.

Tiada ulasan: