Rabu, 4 Julai 2007

'MASITAH' dan Subjek KESUSASTERAAN MELAYU (KM)



i.
Aku masih bercuti. Begitupun aku sempat menghabiskan bacaan kumpulan cerpen terbaharu Mawar Shafie bertajuk 'MASITAH' (DBP:2007). Aduh, gundahku menjadi rawan dalam damai yang sepi. Gaya bahasa yang meruntuh kalbu dengan sosok romantika benar-benar memukau. Tahniah Mawar.
ii
Malam tadi aku SMS Rahimidin. Dia kata dia sakit (demam panas). Itu tandannya Allah beri peringatan kepada kita supaya bermuhasabah diri sebab kita selalu mengata juak-juak parti dacing.
iii
Semalam juga seorang teman menghubungi aku dan menjelaskan dia kecewa sebab aku tak dapat hadir ke mesyuarat PIPP (Pelan Induk Pembangunana Pendidikan) di putrajaya. Dia kata KPM bersetuju untuk mempakejkan subjek SPM. Dalam pekej itu subjek KM dipinggirkan. Aduh, berderau darah aku. Jika aku ada dalam majlis itu sudah tentu sama ada aku atau dia orang yang akan keluar majlis. Itulah nasib istilah 'MELAYU' semuannya akan disingkirkan secara terancang. Selepas ini kita akan belajar sastera Malaysia yang akan mengkaji teks klasik India dan China. Maknannya semua teks klasik Melayu seperti Hikayat Hang Tuah, Sejarah Melayu, Merong Mahawangsa, Tufat Al-Nafis tak perlu lagi sebab teks ini dikatakan pembohong, tahyul, kurafat dan menyesatkan akidah. Fuhhh! Begitulah pemikiran mereka.
iv
MULUT AKU DAH KENA SUMBAT
TANGAN AKU DAH KENA IKAT
TAPI NALURI AKU MASIH BEBAS
AWAS.

Tiada ulasan: