Jumaat, 22 Ogos 2008

Khutbah Jumaat dan Sikap Terbukanya Seorang Khatib

SALAM RINDU YANG TERHUKUM. Hari ini seperti biasa, aku akan menunaikan solat fardu Jumaat di Masjid Mardi, Serdang. Terus terang aku nyatakan, sejak aku menjadi warga UPM, aku lebih suka solat di sini kerana khutbah jumaatnya lebioh terbuka dan menepati ciri-ciri Islam yang syumul. Syumulnya kerana khatib akan membaca teks langsung daripada akal yang dikurniakan Allah SWT. Khatibnya pula adalah tokoh jemputan yang bercakap bukan atas dasar tiket politik mahupun penyambung suara juak-juak politik yang takut dan berselindung di balik nama ulamak.

Hari ini, khatib isi khutbah adalah berdasarkan nasib bangsa yang seagama tetapi hidup dalam keracuan yang amat sangat. Menurut khatib itu bahawa perkara ini berlaku kerana orang yang seagama dan sebangsa yang sama-sama menyebut kalimah syahadah yang sama itu juga tidak menghayati 6 perkara untuk diaplikasikan dalam sebuah konsep bermasyarakat. 6 perkara itu ialah;

i. Konsep memberi salam
ii. Konsep menjemput atau mengundangan tetamu
iii. Konsep nasihat menasihati
iv. Konsep mendoakan kebaikan orang lain
v. Konsep saling menziarahi
vi. Konsep mengiringi jenazah ke kubur

Penjelasan khatib yang terang di atas mimbar itu benar-benar menginsafkan aku. Seandainya 6 konsep ini diakui oleh kita yang sebangsa dan seagama sudah tentu akan mewujudkan budaya kasih sayang yang sejati. Jika terbit kasih sayang itu, sudah tentu tidak akan wujud budaya fitnah menfitnah, hasad dengki, dendam, duri dalam daging, hidup seperti lalang, menjadi manusia yang ingin menongkat langit, atau merasakan tidak akan mati untuk hidup selama-lamanya.

Kata khatib itu lagi, fahaman politik yang tidak berteraskan Islam akan menjadikan diri sentiasa tidak puas malah menjadi galak untuk berkuasa. Sekirannya manusia dapat berfikiran secara waras dengan menjadikan Islam sebagai akal budi tindak tanduk, nescaya nasib bangsa dan agama tidak akan tergadai dan tergadai.

Ketika mendengar khutbah itu, aku tidak sedar bahawa air mata aku sedang bergenang. Aku memikirkan nasib bangsa aku yang punya kalimah syahdah yang sama tetapi berparti berbeza. Ada memilih UMNO, ada memilih PAS, ada memilih PKR, dan macam-macam lagi sebagai parti tunjang untuk berpolitik. Tetapi, persoalannya ialah bukankah apabila berbangsa MELAYU teras fikirnya adalah Islam. Tidak bolehkah Islam menyatukan parti-parti politik ini?

Jawapannya mudah sahaja iaitu Islam boleh menyatukan parti-parti itu tetapi yang tidak boleh ialah menyatukan orang Melayu atas dasar satu bangsa dan satu agama.

Inilah anehnya nasib bangsa aku hari ini.

Tiada ulasan: