Isnin, 19 April 2010

KISAH SEORANG SAHABAT

SEJAK dua menjak ini saya sering menghabiskan cuti hujung minggu di Melaka. Keadaan emak mentua yang tidak begitu sihat menyebabkan ada beberapa perkara rutin terpaksa saya korbankan termasuk menghadiri kuliah Syeikh Muhammad Fuad Kamaruddin al-Maliki yang diadakan pada setiap hujung minggu. Saya telan semuanya dengan kesedihan yang tiada terungkap dengan aksara rumi atau jawi. SMS Rahimidin selalu saya renung baca dengan linangan air mata sahaja. Mudah-mudahan dia segera menjadi seorang salik yang dapat memandu jalan saya suatu hari nanti.

Sampai di KL sekitar jam 10 malam, seorang teman juga 'otai ubn' menghubungi saya kemudian menyindir akan entri terbaharu saya. Dia tak marah tapi katanya hendak jawab 5 soalan yang saya kemukakan. Seperti biasa saya kata, "jawablah sebab soalan itu saya tidak tujukan kepada sesiapa dan maknanya semua orang yang mengunjungi blog saya boleh jawab. Jawapan itu pula tidak perlu dihantar kepada saya kerana tiada markah yang saya peruntukan atau lebih lebih tepatnya soalan yang tidak mempunyai skema jawapan.

Katanya, "soalan saya tiada keesahan dan tidak mencapai tahap kebolehpercayaan."

Saya senyum mendengar sindirannya dan saya jawab ringkas sahaja, "kau tunggu dan baca apa yang aku akan tulis dalam blog aku esok. Aku baru sampai dari kampung, letih dan nak tidur."

Hari ini, saya nak ulas persoalan yang bermain dalam sarang kepala otak rakan saya itu. Jawapannya;

1. Soalan ini saya tidak hantar ke Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) atau Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM) untuk mendapat pengiktirafaan akan keesahan dan kebolehpercayaanya.

2. Soalan yang saya ajukan tidak perlu dijawab kerana bersifat terbuka (open books).

3. (Baca dengan nada berguran bukan marah) kau orang nak jawab apapun kau orang jawablah...

Kepada sahabat saya itu, kalau UBN baik, baiklah; kalau PR baik, baiklah. Yang saya selalu berkira-kira ialah ketidakadilan mengiklankan manifesto parti, itu sahaja. Rakyat tidak dapat mendengar dan membuat penilaian terhadap manifesto PR. Jika bersandar kepada kempen, mana-mana partipun akan berkempen hanya tiba waktu pilihanraya sahaja. Selepas pilihanraya, semua parti dan YB yang menang akan tidur, tidur sikit-sikit, buat-buat tidur atau tidur mati tidak kira YB UBN atau PR. Mereka akan bangun semula apabila menjelang pilihanraya semula.

Selamat tumpang sekaki membuang undi sahabatku.

Tiada ulasan: