Rabu, 14 April 2010

MIMPI SEORANG DAIE

MALAM adalah detik-detik yang paling merisaukan saya kerana selepas malam akan hadir siang dan tarikh akan berganti dan masa kepada janji terhadap diri kian dekat. Begitulah putaran kehidupan setiap hari. Paling saya takut akhir-akhir ini ialah kerja-kerja menyiapkan tesis yang masih belum lengkap sepenuhnya. Apabila ditanya oleh rakan-rakan, khususnya ketua jabatan, saya akan menjawab dengan penuh yakin, "sikit lagi, sedang kemas kini rujukan dan semak analisis." Jawapan itu semua hanya untuk menyedapkan hati sahaja. Apa-apa yang sebenarnya berlaku, masya-Allah.

Peliknya juga, apabila sedang bersiap-siap untuk menulis tesis, idea menulis sajak datang mencurah-curah. (Aduh! Tak tahu nak pilih mana satu, akhirnya kedua-dua kerja tak siap).

Saya tulis sajak ini.

MIMPI SEORANG DAIE

Aku tinggalkan semuanya
kemewahan
kebahagiaan
kenikmatan
kasih sayang
cinta dan rindu
teman dan saudara
di dalam tubuhku.

Aku tinggalkan semuanya
jiwa dan raga
saat berjuang di perbatasan kematian
sedetik yang nanar
dalam cengkam derita tak terungkap
seperti Muhammad di dada Aisyah
dahaga tersekat di halkum
panas merayap segenap sendi
sambil bersaksi air mata Izrail menitis
dan
bagaimanakah aku saat tiba waktunya?

Demi sebuah kerelaan
dalam ketakutan
berkali-kali aku berjanji
syahadah, isytifar dan selawat
membasah dalam zikir dan tahmid
mengiring musafir detik.

Sesungguhnya,
aku mencari diriku sendiri
yang tersihir oleh nikmat malam
hingga mabuk
dalam gelas tipu duniawi.

Ya Rabb,
aku yang lapar keampunan
kirimkan aku segugus taubat
untuk kutelan semahu-mahunya.

SHAMSUDIN OTHMAN
Madrasah Sham al-Johori
Kuala Lumpur.

Tiada ulasan: