Jumaat, 9 Mac 2007

berita REPUBLIKA


AKU baru sahaja selesai menatap ruangan yang paling aku gemari pada setiap hari jumaat ketika menatap akhbar berita harian. paparan Republika kali ini membawa pengkisahan 'Tiga Ukuran Tinggi Rendah Darjat Umat' . nah! marilah kita melihat ke dalam diri sendiri dan akuilah bahawa kesegalaan Allah maha hebat.

"Allah maha segalanya. sabda rasulullah yang bermaksud; sesiapa yang ingin mengetahui kedudukannya di sisi Allah, maka hendaklah memperhatikan bagaimana kedudukan Allah di dalam hatinya. maka Allah menempatkan hambaNya, sebagaimana hamba itu mendudukkan Allah di dalam hiti dan jiwannya."

tulisan Kh Abdullah Gymnastiar dalam kolum Tausiyah itu kali ini lain sedikit sentuhannya. pemikirannya kali ini jelas memperlihatkan bahawa sejauh mana sifat dan zat Allah itu jika tidak difahami atau dihayati maka begitu jugalah Allah melihat kita.
Aduh! pembacaan kali ini benar-benar menguji sejauh mana aku melihat diri sendiri. apakah muhasabah selama ini diterimaNya atau tidak. dan, apa yang paling penting ialah siapakah aku di sisi kedudukkan Allah?
ii
menatap gambar masjid Agung Baiturrahman Aceh, mengingatkan aku bagaimana aku dan rakan-rakan berada di bumi itu selepas setahun tsunami melanda bandar raya islam itu. ketika keadaan selepas tsunami masih terasa. melihat kemusnahan daripada bencana kebesaran Allah itu mengajar aku makna ketakutan, kebenaran dan kekuasaan yang maha tinggi. dan paling membanggakan ialah struktur binaan masjid ini yang dikatakan bangunan tahan gempa. ini bermakna kita perlu belajar daripada sejarah dan tamadun silam.
iii
kenapa aku bercakap tentang indonesia tidak malaysia?
aku malas bercakap tentang tanah air sendiri sebab malaysia sejak akhir-akhir ini dicelarukan dengan kisah-kisah yang membencikan. kisah menteri pecah amanah, kisah ketua pengarah rasuah, kisah artis menghina nabi, kisah artis jadi ikan bilis, kisah perogol misteri dan macam-macam lagi. aku jadi muak dengan kisah-kisah yang menakutkan. sampai bilakah tanah air ini akan selamat daripada kemunafikan? di manakah hadhari/madaninya Islam di malaysia ini? rasanya menyesal aku menjadi pemangkah selama ini.
iv
kadang-kadang sudah sampai masanya kita memilih yang haq dan benar. selamat memangkah.


Tiada ulasan: