Rabu, 14 Mac 2007

Lukisan dan Aku

CUTI PERSEKOLAHAN: Aku mengambil keputusan untuk mengemas dan melihat kembali koleksi lukisan yang sedia ada. Jumlah sekitar 20 termasuk hasil karya sendiri aku perhatikan satu persatu. Tanpa aku sedari, rupa-rupanya aku telah memiliki sejumlah lukisan yang dihasilkan oleh pelukis tanah air. Dalam koleksi itu, aku memiliki karya;
i. Zulkifli Boyong - Siri Tompok.
ii. Ahmad Khalid Yusof - Siri Pantun
iii. Yusof Gajah -
iv. Wan Zulkifli
v. Sani Sudin - Siri Kata dan Cendawan
vi. P. Pagar (Pelukis Bali, Indonesia)
vii. Siti Zainon Ismail - Siri Padma
vii. Aris Aziz dan lain-lain

ii
Aku belajar melukis secara formal ketika berusia akhir belasan tahun di ITM Shah Alam dalam jurusan seni lukis dan seni reka. Aku tidak menamatkan pengajian kerana berpindah ke maktab perguruan lembah pantai, Kl. Di situlah dengan waktu yang terbatas, roh warna, garis dan titik mula sebati di dalam diri. Sayang, ketika itu guru yang sempat aku dampingi ialah Jailani Abu Hassan dan Pak Wan. Begitupun, meski aku tidak menjadi pelukis besar seperti Latiff Mohidin, sekurang-kurangnya aku pernah memenangi beberapa pertandingan lukisan anjuran kerajaan dan beberapa karya aku turut menjadi koleksi bank dan permis kerajaan. Sesekali tu, terfikir juga nak melukis kembali, tetapi apabila melihat lakaran yang sempat aku tinggalkan dalam kumpulan sajak aku 'Taman Percakapan' terbitan DBP:2006; aku rasa sentuhan (stroke and touch) aku seperti hampir mati. Kaku dan penuh keresahan sentuhannya. Tak mengapalah, mungkin Allah tidak mahu aku menjadi seperti Latiff, Agi, Siti Zainon, Solihin Osman dll. Ada rahmat dan hidayahnya jika aku renungkan kembali, mengapa aku tidak dijadikan pelukis?
Begitupun, terima kasih Allah kerana mengajar aku makna kehidupan seorang pelukis. Hari ini, aku tidak bermain dengan warna, garis dan titik tetapi aku bermain dengan aksara dan kod kata-kata.

AMIN.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

wah...cikgu sudin ada simpan lukisan zulkifli buyong? bagusnya, his art work is so expensive. err...nak belajar melukis dengan cikgu bole?