Isnin, 5 Mac 2007

salam dari tanah bali, indonesia




i
semuanya memugkinkan perjalanan yang mengasyikkan. aku tak dapat bayangkan apabila dapat melihat, menikmati dan menghirupi sebuah tanah seni yang indah. maha hebat ciptaan-Mu, Allah. kau ciptakan manusia yang mampu mengukir patung, topeng, dan pohonan. Kau ciptakan kelembutan gerak tubuh dan kesantunan dalam tradisi hindu. Kau ciptakan keindahan susun alam; laut, sawah, rimba dan keaslian gunung berapi yang terpasak rapi. ah, bertapa sukar menterjemah makna syukur pemberianmu.
ii
malam di holiday villa, bersaksikan laut dan pantai yang damai, deru ombak berbisik di telinga sambil menggoda iman. laut adalah kehidupan lain yang mencurigakan. saat senja, sajian (ancak) seperti bunga-bunga kemboja yang dilepaskan ke laut.
iii
empat hari di tanah budaya; aku, rahimidin, sm zakir, amiruddin, saleeh rahamad, dr ahmad razali, dato azim, abg azran, wak saring dan dr.ibrahim ghaffar terkesima melihat bulan. lalu aku segera bertanya, "boleh ke kita menjilat bulan?"
mereka serenta menjawab, "boleh, tapi masin sikit".
iv
insyallah, berikan aku kekuatan untuk aku menghasilkan sajak dan cerpen dari kembara ini. dan insyallah, selepas ini kami akan ke vietnam, kemboja dan india. kepada sesiapa yang ingin ikut serta bolehlah berhubung dengan sdr. sm zakir/ rahimidin zahari. kami sentiasa meraikan cinta yang hilang.

Tiada ulasan: