Selasa, 6 Mac 2007

Percakapan kepada Lelaki Tanah Bali


i
dingin malam menikam-nikam kulit tubuhku. lelaki yang kukenali petang tadi masih bersandar pada tiang gerbang berukir monumen borobudur. sesekali dia melepaskan asap kretek jenama 'Semporna' dari bibir pucatnya. bayu dari laut Diwankara menampar-nampar baju putih berbusana muslim yang dipakainya. dia masih terus menekuni waktu-waktu yang kian meninggalkan malam.
"Udah lama bapak tunggu?"
lelaki berketinggian sekitar 5 kaki 7 incin yang dimakan usia itu tidak menjawab pertanyaanku tetapi lebih suka mengukir senyuman dan tunduk tanda hormat.
"apa menariknya tanah bali ini pak?"
dia menunjuk ke arah laut. bayang bulan gerhana jelas berkaca di dada laut. wajah laut yang jernih berserta angin laut yang segar benar-benar mendamaikan. aku memandang laut dan membaca fikirannya lelaki tanah bali itu. mungkin ada sesuatu yang ingin dikongsikan. aku memandang wajahnya sambil menjadi penanti yang setia.
"tanah bali adalah tanah seniman. tanah bali adalah tanah pengukir, tanah bali adalah tanah petani, tanah bali adalah tanah pelukis, tanah bali adalah tanah suci sang karnapati. ini tanah yang tidak pernah dijejaki wali songo. pernah suatu waktu dahulu sunan kali jaga ingin bercadang ke sini, tetapi dia tewas oleh amukan gelora laut. begitu juga dengan dipo negoro. dia juga tewas oleh amukkan satria-satria hindu. bulau bali ini adalah tanah suci agama hindu. bapak dapat melihat banyak pura (rumah ibadah orang hindu) yang masih mengekalkan ciri-ciri historikal penganut agama hindu. lihatlah gerbang ini, masih mempertahankan bentuk ukiran bihara yang sama di angkor watt seperti di kemboja".
"wah, tentu menarik perjalanan kali ini," getus hatiku sambil terasa bahu kiri ditepuk berkali-kali.
"bapak, kenapa bulan di sini gerhana?" saleeh rahamad mencelah sambil menunjuk permukaan laut.
"ah, kau ni saleeh, tak ada kerja lain. asyik ingat bulan aja."
lelaki tanah bali itu ketawa sambil menjawab dengan fahaman semiotik yang lain, "bulan di tanah bali ini juga suci. kami akan melepaskan sajian (ancak) setiap kali bulan mengambang empat belas. kami percaya bulan juga seperti kita ada waktunya suka dan ada waktunya derita."
"aduh, kok begitu sekali anehnya bulan di tanah bali ini?" tanya rahimidin.
"ya, ya. kerana anehnya bulan di sini maka seharusnya kita jilat bulan itu?" jerkah sm zakir.
"kalau masin?" tanyaku pendek tetapi serius.
"lagi masih lagi bagus. sikit-sikit tak mainlah." pintas sm zakir bersulam ketawa yang menggetar.
lelaki tanah bali itu turut mengukir senyum lantas mencelah, "bulan di sini tak masin pak? kami tak pernah menjilat bulan kerana bulan tanah bali ini suci pak? bapak perlu belajar untuk memahami budaya tanah bali ini."
kami berenam berpandangan sesama sendiri. dalam hati masing-masing sedar bahawa wacana kami dengan lelaki tanah bali itu berbeza. di wajah kami tersembunyi senyuman yang sukar diterjemahkan.
"ayuh pak, kita menyusur pantai untuk melihat keindahan bulan sebelum siang menjelma." lelaki tanah bali meninggalkan kami beberapa langkah di hadapan.
"jom, kalau kita tak dapat menjilat bulan, dapat memetik bulan pun jadilah," culas saleeh selamba.
pantai Diwankara dipengapi oleh gelak tawa enam pemuda malaysia yang berstatus bujang empat hari. ketawa kami membelah kesunyian malam.
wajah dan gerhana bulan di permukaan laut kami renung dalam-dalam.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Saudara: Jangan sampai dirimu menjadi lebur.

KSI

ekspresi berkata...

macam kenal saja watak-wataknya.