Rabu, 12 Mac 2008

SEBUAH IMPIAN YANG TAK TERTUNAI


INILAH SEBUAH IMPIAN YANG TAK TERTUNAI
AKU merindui sebuah jambatan yang indah di negeriku. Jambatan penghubung tanah dan pulau selatan. Impian hanya tinggal impian. Tatapi anehnya, pembangunan lain yang timbul. WPI-Nusajaya akan menjadi perkampungan e-ekonomi hadhari yang serba mungkin dapat mengubah nasib orang Melayu kepada dua bentuk iaitu; pertamanya Melayu terus maju dan gemilang. Keduanya, Melayu akan menjadi bangsa merempat di tanah air sediri. Aku mula takut dan seakan dikejar oleh bayang-bayang ketakutan yang tak dapat aku lakarkan bagaimana rupa bentuknya. Berwajah hantukah? Berwajah jembalangkah? Berwajah seorang puteri yang jelitakah?
Di tanah air sendiri, aku mula mengongak-congak apakah percaturan seterusnya oleh bapak memanda menteriku? Aku akan terus berdoa agar kehilangan demi kehilangan tidak akan berpanjangan. Cukuplah dengan kehilangan sebelum ini yang meluka dan memedihkan.
Salam bermuhasabah diri.

Tiada ulasan: