Isnin, 10 Disember 2007

NAFAS DAN CINTA IMANI - AL HAJJ

lukisan berharga rm3000
i
SangHERO mendesak lagi. Kali ini katanya, rindu akan satira aku. Wah, hebat juga rasanya apabila ada pengikut setia malah rindu akan satira yeng entah apa-apa itu! Itu bukan soalnya. Yang penting aku menyepi kerana nafas yang mengalir dalam cinta diriku sejak dua menjak ini rasa terhukum oleh kenangan silam. Bayangan demi bayangan, wajah demi wajah, kenangan demi kenangan, dan semuanya yang pernah mengalir dalam darah cinta aku itu benar-benar menggugah. Aku di bawa jauh ke negeri kenangan sewaktu menjadi mahasiswa MPLP, IBMM dan UM. Semuanya bergentayangan di skrin ingatan. Satu persatu datang dan pergi. Ah, melayannya boleh menjadikan aku gila! Cinta masa lalu kian mendekatkan meski tak terjangkau tangan.

ii
SangHERO mengutus email dan mendesak aku supaya meneruskan perjuangan. Aku membalas dengan satu jawapan ringkas sahaja, iaitu, "hanya pena sahaja yang dapat menggulingkan kebejatan pemimpin. Kata-kata dan tulisan sudah tidak bermakna kerana pemimpin hari ini sudah dipekak dan dibisukan oleh kuasa". Sejak hari itu SangHERO tidak lagi mengemail apa-apa kepadaku. Mungkin dia sedar atau sengaja buat tidak sedar lalu malas melayan kerenah aku. Tak apa, itu juga bukan urusan aku kerana banyak lagi perkara yang perlu aku fikirkan.

iii
Musim Haji menjelang lagi. Ingatan, kesyahduan dan kerinduan mengerjakan fardu haji dua tahun lalu mengimbau lagi. Ya Allah, kalaulah aku punya kuasa dan berkuasa aku akan berusaha untuk menjadi warga Mekah buat selama-lamanya. Pengalaman menyusur tanah Mekah, Mina, Arafah, Muzalifah, Madinah, Quba, dan lain-lainnya itu tidak mungkin mati begitu sahaja malah kian subur dan mengharum.

Ya Rahman Ya Rahim ,
sebutlah namaku
pada setiap kali
seruan haji menjelang.
Aku rindu kembara nurani.

Aku rindu perjalanan rohani.

Bawalah aku mendaki
puncak gunung imani
pimpinlah tanganku
menuju gua takwa
juga perbukitan taubat.

madrasah Sham al-johori
kuala lumpur.

1 ulasan:

kamalariffin berkata...

ya sheikh hebab site nie.. tlg tengok filem saya kasi komen sikit http://www.kamalariffin.blogspot.com/