Sabtu, 17 April 2010

MUSIM MAIN BUANG-BUANG DAN DEMOKRASI MALAYSIA

SEMALAM saya dihubungi oleh Tuk Ya (Azizi Haji Abdullah). Kami berbual panjang sambil sesekali berlelocong. Ada ke dia ajak saya main buang-buang. "Buang apa saya tanya?". Dia kata, "buang anak dan buang undi?" Lepas tu dia suruh saya baca tulisan dalam blognya. Saya ketawa kecil kerana dia antara 'guru' yang melucukan apabila bertemu.

Tamat perbualan kami, saya segera menjelajah blognya. Membaca dan kemudian berfikir, terasa sedih melihat sebuah dunia kanak-kanak yang menjadi mangsa kerakusan nafsu manusia berperangai binatang. Itulah yang dikatakan 'kiamat kecil'. Kematian yang disengajakan dan berperangai seperti firaun yang cukup bangga dengan kekuasaannya iaitu, "aku boleh mematikan dan menghidupkan manusia". Itu cerita Tuk Ya.

Selesai buang yang pertama. Buang yang kedua ialah buang undi. Sepanjang bulan April ini ada dua kali peristiwa buang undi akan berlaku. Satu di Hulu Selangor dan satu di Sibu. Agenda buang kedua ini tentu lebih dahsyat kerana bukan sahaja melibatkan manusia tetapi duit. Malah rasanya lebih daripada itu, iaitu perang poster, perang mulut, perang fitnah memfitnah, perang rasuah, perang tikam dari belakang, perang aurat, perang perjuangan, perang prinsip, perang media dan perang pilihanraya kecil.

Agak-agaknya buang mana yang lebih teruk antara dua ini, buang anak atau buang undi?

Ada sesuatu yang sedang saya fikirkan tentang buang undi ini. Buang undi adalah satu aktiviti yang melibatkan pemilihan. Memilih calon untuk dijadikan pemimpin. Oleh sebab itu, tentunya ada pihak yang mewakili parti kerajaan (UBN) dan satu lagi ialah parti alternatif (PR -penggunaan istilah parti pembangkang adalah salah). Pilihan di tangan mereka untuk memilih dan membuat keputusan (sebab saya tidak dibenarkan membuang undi di kedua-dua kawasan itu). Apa yang sedang bergasak dalam minda saya ialah;

1. Baik sangatkan UBN?
2. Jahat sangatkan PR?
3. Baik sangatkah PR?
4. Jahat sangatkah UBN?
5. ATAU siapakah yang baik dan jahat sebenarnya?

Malas rasanya nak berceloteh panjang. Percayalah, sepanjang bulan April ini, perang media sedang berjuang habis-habisan untuk menjelaskan kepada rakyat bahawa UBN adalah parti terbaik manakala PR adalah parti terjahat. Saya berkata demikian kerana PR tidak memiliki berkesempatan diberi ruang seadilnya untuk menjelaskan manifesto perjuangannya kepada rakyat secara terbuka. Oleh itu, tentunya pihak UBN akan menuduh semahu-mahunya bahawa PR gagal dan parti individu yang tidak mempunyai prinsip perjuangan. Demikianlah dan saya bukan ingin membela mana-mana parti sebab saya tidak layak membuang undi.

Inilah demokrasi Malaysia. Kepada rakyat yang bergelar Rakyat 1Malaysia, buang membuang adalah milik dan kuasa anda. Ayuh, mari kita main buang-buang. Falsafah Melayu 'buang yang keruh ambil yang jernih' itu gunakanlah sebijak-bijaknya supaya kita tidak menyesal kemudian hari.

Apabila TPM mengumumkan bahawa nama calon BN - P Kamalanathan - mencerminkan konsep 1Malaysia." Kamal, Alan dan Nathan," katanya lagi "nama yang berjuang untuk semua kaum." Saya terfikir selepas ini rasanya orang Melayu sudah tidak layak lagi menjadi Perdana Menteri atau YB di Malaysia kerana nama mereka tidak lagi bercirikan nama 1Malaysia. Maka, sama-sama kita tunggu nama-nama baharu yang bakal muncul tanpa bercirikan Islam atau Melayu semata-mata ingin menjadi menteri pada suatu hari nanti. Menyedari hal ini, saya teringatkan sajak Khalid Saleeh yang bertajuk "Babi".

Kepada Tuk Ya, sekurang-kurangnya saya sudah memberikan pandangan ikhlas lanjutan daripada tulisan Tuk Ya itu.

"Jom Tuk Ya, kita main buang-buang?"

3 ulasan:

Rusdi Abd Rahman berkata...

Tuan,
Bimbang juga rasanya jika cerita Man U menang saat-saat akhir ke atas Man City terjadi dalam hal sebegini... Hehehe...

benuasuluk berkata...

tuan madrasah,
dalam situasi sekarang, dua-dua partai tak guna - baik UBN maupun PR. Mau join saya buang kedua-duanya sekali? Lutfi tentu setuju cakap saya ni haha

edolah berkata...

tuan ridzuan..
pilih saja lambang cangkul (calon bebas)..haha