Selasa, 10 Ogos 2010

SALAM RAMADHAN EL-MUBARAK


Bulan Ramadhan adalah bulan yang ditunggu-tunggu. Apatah lagi saat menjelang tua ini, tentunya Ramadhan kali ini perlu lebih baik daripada tahun-tahun sebelumnya.Saya selalu merenung ke dalam diri dan cuba juga berkias -kias tentang perjalanan Ramadhan 43 tahun lalu. Sempurnakah ibadah puasa saya? Allah SWT terimakah keikhlasan puasa saya? Redakah Allah SWT terhadap pengorbanan saya menahan lapar dan dahaga sepanjang usia 43 tahun itu?

Tahun ini usia saya mencecah 44 tahun dan tentunya ketuaan itu perlu diisi dengan amalan yang terbaik untuk dijadikan bekalan menuju hari kematian. Kerana kematian adalah pasti, makanya saya perlu bersedia untuk melalui kembara itu dengan seluruh jiwa dan raga. Justeru, kehadiran Ramadhan dan amalan wajib berpuasa adalah ujian daripada Allah SWT, makanya juga saya akan melaluinya dengan keikhlasan dan ketakwaan. Saya perlu banyak bersabar dan banyak berdoa untuk menempuh keseronokan berpuasa ini.

Dalam kesempatan ini, saya ingin memohon maaf seadanya supaya kita sama-sama dapat mengimarahkan bulan mulia ini dengan sebaik-baiknya. Berpuasalah sebagai satu kewajiban sambil menanam azam bahawa penentuan dosa dan pahala itu biarlah Allah SWT yang tentukan. Sebagai hamba, kita perlu reda dengan apa-apa jua ketentuan itu kerana kita hanya mentaati perintah-Nya di samping berusaha melakukan yang terbaik.

SALAM RAMADHAN EL- MUBARAK. MAAF ZAHIR DAN BATIN.

Tiada ulasan: