Selasa, 20 November 2007

TAHNIAH KONGRES SEBUDAYA SERUMPUN

i
Kongres Sebudaya Serumpun (KSS) yang berlangsung dengan jayanya pada 16-18 Nov 2007 lalu perlu dilihat dalam persepsi yang positif. Pertembungan budaya antara 4 negara (Malaysia, Indonesia, Singapura dan Selatan Thailand) meninggalkan impak besar kepada nuansa umat Melayu. Menariknya apabila kita sama-sama dapat mendengar apa yang sedang melanda umat Melayu rantau nusantara ini. Kisah-kisah yang menyayat hati perlu kita fikirkan bersama-sama untuk saling membantu dan menyelesaikannya.

ii
Pada mulanya, aku merasakan kerja ini adalah kerja 'gila'. Tetapi setelah berjaya duduk semeja dan melakukannya dengan sokongan PENA, KEKKWA dan DBP, aku melihat bahawa umat Melayu adalah bangsa yang punya gagasan dan maruah harga diri. Tokoh-tokoh besar seperti Suratman Markasan, Emha Ainun NAjib, Dato' Baha Zain, Datuk Johan Jaaffar, Haji Ismail Baset-Smith, Hj Morsidi dan tokoh-tokoh muda seperti M. Rahman Daud, SM Zakir, Azhar, Razak Pandangmalam dan lain-lainnya itu aku lihat punya paradigma tinggi tentang perjuangan nasib bangsa atau umat Melayu.

Kepada kalian semua, TAHNIAH DAN TERUSKAN PERJUANGAN INI.

iii
Sajak terkini.

PENYAPU DAN HADIAH HARI Q

maaf tuk
penyapu yang kau beri
pada malam anugerah semalam
tak sempat aku gantung di dinding
kerana telah diambil oleh pembantu rumahku
untuk menyapu sampah dan mencuci tandas

ketika aku bising-bising mencari penyapu itu
bertanya pembantu rumahku
cari apa?
penyapu, jawabku.
cari apa?
penyapu, jawabku.
cari apa?
penyapu, jawabku.

pertanyaan demi pertanyaan melintas di depanku
dengan sedikit gusar yang masih berbaki
aku bertanya lagi
di mana penyapunya?
penyapu apa?
di mana penyapunya?
penyapu apa?
di mana penyapunya?
penyapu apa?

aku segera menjawab dengan lembut
demi menjaga maruah pembantu rumahku
aku mencari
penyapu yang paling berharga

hadiah daripada bapak menteri

dalam keadaan aneh dan bersahaja
pembantu rumahku berkata
pelik benar rakyat Malaysia
penyapu yang hina dijadikan hadiah
apa sudah hilang akal bapak menterinya?

Madrasah Sham al-johori.
Kuala Lumpur.




Tiada ulasan: