Isnin, 2 November 2009

SEKOLAH SATU ALIRAN: MENCARI GUNTING DALAM LIPATAN

Sebagai penyokong kuat kewujudan sekolah satu aliran dan konsisten dengan pendirian ini, saya tegaskan bahawa kerajaan 1 Malaysia (1M) perlu melaksanakannya segera. Membaca akhbar Utusan Malaysia hari ini, saya senada dengan pendapat Tan Sri Zainuddin Maidin (ZM) melalui artikalnya "Contohi Keazaman Singapura" (hlm 7: UM 2 Nov 2009). Meskipun sebelum ini saya tidak sehaluan dengan beliau dalam gagasan 'Kebudayaan Malaysia dan PPSMI' tetapi dalam hal 'sekolah satu aliran' ini, saya berpihak kepadanya.

Beliau mengambil contoh bagaimana Lee Kuan Yew menggunakan sepenuhnya political will (keazaman/ kuasa politik) hingga berjaya membunuh prinsip cauvinis Melayu, Cina dan India yang menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa perpaduan dan terbukti berjaya di Singapura pada hari ini.

Seharusnya kerajaan 1M juga bertegas dalam hal-hal seperti ini. Pendaulatan bahasa Melayu tidak bermakna dengan pengistiharan menghapuskan PPSMI sahaja, malah lebih daripada itu ialah mencantas budaya cauvinis Cina dan India secara bijaksana. Bayangkan, setelah 52 tahun merdeka, bahasa Melayu masih seperti melukut di tepi gantang di tanah air sendiri dan lebih malang berpemimpinkan bangsa Melayu.

Saya agak serius dalam hal ini kerana sebagai seorang yang terlibat seratus peratus dalam dunia pendidikan bahasa Melayu dan sastera Melayu, saya melihat sudah sampai masanya, tindakan yang lebih radikal tanpa bermain tarik tali perlu diambil. Hanya dengan langkah berani inilah sahaja kita dapat mengangkat semula martabad dan maruah bahasa Melayu yang tercemar oleh kesilapan masa lalu. Indonesia misalnya juga, dengan gagasan "Satu Bahasa Satu Negara", akhirnya berjaya mewujudkan satu semangat sehati sejiwa di dalam jiwa rakyat yang mempunyai lebih daripada seratus bahasa dan bangsa. Begitu juga halnya dengan negara Thailand yang tidak pernah berkompromi dalam hal-hal berkaitan bahasa dan warisan bangsa.

Jika Singapura, Thailand dan Indonesia boleh menjadi negara maju dan hebat di mata dunia kenapa negara yang mengamalkan cogan kata 1M tidak boleh melaksanakannya pada hari ini? Waktu dan masa sudah berada pada ruang yang mengizinkan. Hanya menunggu pelaksanannya sahaja.

Begitupun, ada juga yang mengecewakan saya apabila sekelompok kecil NGO Melayu mahupun persatuan-persatuan bukan bumiputera yang menyatakan ketidaklogikan usaha ini. Saya tidak faham daripada aspek mana dan sisi mana mereka mentafsir proses pelaksanaan perpaduan ini?
Mereka bercakap tentang perpaduan dan keamanan tetapi mereka menutup jalan terbaik yang boleh mempercepatkan asas perpaduan itu. Mereka menentang gagasan perpaduan dengan cara licik dan halus tanpa mencadangkan usaha untuk menjayakan gagasan perpaduan. Ini yang menyedihkan saya apabila ada golongan eletis Melayu yang tidak yakin dengan bahasa ibunda mereka sendiri. Mereka memperlekeh, mempersenda dan mencemek apabila melihat, bertutur dan mendengar bahasa Melayu. Lalu, jadilah usaha murni seperti mewujudkan sekolah satu aliran ini satu idea enteng yang tidak bermakna di dalam jiwa mereka.

Jika hal ini berlanjutan, maka, seperti apa yang saya bimbangi sebelum ini iaitu, budaya krisis identiti Melayu itu sebenarnya masih belum sembuh sepenuhnya. Malah, jika kita pergi ke pusat beli belah bertaraf lima bintang di Kuala Lumpur, atau di pejabat-pejabat kerajaan, di Putrajaya kita masih dapat mendengar orang Melayu, Cina dan India bercakap dalam bahasa Inggeris. Mereka berasa kekampungan dan mundur jika bercakap dalam bahasa Melayu. Mereka akan terhina jika mengakui bahawa mereka tidak boleh berbahasa Inggeris walaupun bahasa Inggeris mereka ibarat 'lebih sudu daripada kuah'.

Jika sebelum ini, idea Prof. Emeritus Tan Sri Koo Kay Kim ini mendapat sokongan Pemuda PPP dan PIBGN, Prof. Madya Datuk Dr. Mohamad Ali Hassan, maka kenapa gagasan muluk ini perlu dilengah-lengahkan? Cakap-cakap Pak Lah (PM ke-5) ketika ditanya tentang gagasan ini (rujuk UM: hlm 7 2 Nov 2009), dengan alasan, "saya dulu pun semasa menjadi Menteri Pelajaran, pernah berfikir mengenai hal ini juga. Tetapi perkara ini tidak mudah kalau kita buat juga, lepas itu orang tolak, ini akan menjadi kelam kabut." Nah, siapakah Pak Lah pada hari ini apabila mengungkapkan kembali nostalgia pentadbirannya itu?. Zaman ini zaman Najib dan Najib perlu tegas dan berprinsip.

Saya bersetuju dengan Tan Sri Zam (ZM) atas prinsip 'political will'. Itu sahaja. Bayangkan setelah 52 merdeka, kita masih takut-takut membuat keputusan demi menjaga hati pihak lain sedangkan sudah lama bangsa kita dijadikan mangsa falsafah 'gunting dalam lipatan'.

Saya mungkin gila atau tidak siuman dalam hal ini. Terus terang saya katakan, saya sedang mendidik anak-anak muda berbangsa Cina dan India untuk menjadi guru bahasa Melayu. Sayangnya, mereka ini yang sudah berada selama 13 tahun di dalam sistem pendidikan negara masih belum dapat menguasai kemahiran 3M bahasa Melayu dengan sebaiknya. Mereka ini apabila tamat pengajian selama 4 tahun di universiti akan menjadi guru Bahasa Melayu. Bayangkan sekali lagi, bagaimanakah mereka akan mengajar Bahasa Melayu kepada anak-anak Melayu nanti sedangkan penguasaan sebutan (komunikasi) dan pemahaman makna tersirat diksi Melayu mereka lemah? Kesannya, anak-anak Melayu akan terus bermasalah dengan bahasa mereka sendiri dan bangsa-bangsa lain akan terus berada di dalam sistem yang salah selama-lamanya. Walau bagaimanapun ada juga anak-anak murid saya yang berbangsa Cina dan India mempunyai penguasaan bahasa yang baik malah ada yang lebih baik daripada orang Melayu sendiri tetapi bilangan ini amat kecil dan jika diselidiki mereka ini merupakan kumpulan yang mendapat pendidikan daripada sistem sekolah kebangsaan (sekolah aliran Melayu sepenuhnya).

Saya hanya berfikir-fikir sahaja.

3 ulasan:

ekspresi berkata...

betul. saya setuju satu tindakan radikal. tapi mulanya dari mana? politik? kementerian?

Unknown berkata...

Hmm, jap bang. Saya setuju apa yang abang cakap itu dari sudut percantuman satu Malaysia , tetapi adakah ianya melibatkan SAR sekali?

Kalau melibatkan SAR, ianya amat kacau.

Luqman Hakim QA berkata...

gila dalam hal ni tak apa. jgn gila talak atau gila melalak