Sabtu, 24 April 2010

MALAM PENENTUAN UNTUK 2 AGENDA PENTING



MALAM ini ada 2 sejarah penentuan penting dalam kehidupan saya. Pertama SPURS menentang MU dan keduanya malam terakhir berkempen untuk pilihan raya kecil di Hulu Selangor. Saya tidak dapat menghadirkan diri di kedua-dua lokasi itu kerana masalah ada peribadi/ keluarga.

i

Tottenham Hotspur adalah pasukan yang saya gilai sejak kecil. Walaupun Spurs bukan pasukan terbaik tetapi anehnya kelab ini ialah, selalu menang perlawanan dengan pasukan terbaik dunia juga sering kalah dengan pasukan tidak ternama langsung. Itu bukan masalahnya kerana saya bukan penyokong fanatik. Saya hanya minat dengan sejarah 'White Hart Lane' yang indah dan mengagumkan. Harap-harapnya agar Spurs menang malam ini seterusnya menutup sejarah MU untuk memenangi juara EPL 2009/2010. Spurs juga perlu menang untuk terus berada di tangga keempat liga bagi melayakkan kelabnya ke pertandingan kelab Juara-juara Eropah.

Mudah-mudah Spurs dapat mencipta sejarahnya malam ini.

ii
Malam ini sehingga jam 12 malam maka berakhirlah kempen pilihan raya kecil Hulu Selangor. Penduduk Hulu Selangor perlu bijak membuat pilihan esok hari kerana pilihan rakyat adalah amanah untuk membawa perubahan.

Bercakap tentang membawa perubahan, saya menjadi takut dengan janji-janji yang ditaburkan oleh UBN. Sehingga saya menulis entri ini, saya tidak pasti sudah berapa juta RM KERAJAAN/UBN habis. Duit itu sepatutnya bukan duit kerajaan kerana Hulu Selangor belum ada pemimpin dan tentunya duit itu daripada UBN (baca banyaknya duit UBN). Atau jika ada kebenaran bahawa UBN boleh menggunakan duit kerajaan (baca, banyaknya duit kerajaan), itu juga bukan persoalannya.

Perkara pokok ialah, jika duit kempen itu daripada kerajaan, dari mana kerajaan mendapat duit sebanyak itu untuk ditaburkan kepada rakyat Hulu Selangor sedangkan dalam masa yang sama semua kakitangan kerajaan diarahkan berjimat cermat kerana kerajaan tidak mempunyai kewangan yang cukup. Inilah yang dikatakan pelik bin ajaib.

Berbanding pihak PR, saya lihat tiada banyak janji yang ditaburkan sebaliknya memilih berkempen secara sederhana dengan berusaha memberi input-input tentang keadaan negara selama ini yang ditadbir urus UBN.

Saya tidak berminat untuk bercakap tentang serangan peribadi kerana itu adalah tradisi pilihan raya Malaysia. Serangan peribadi kepada mana-mana parti sekarang sedang dihalalkan oleh SPR. Jika SPR telus, sudah lama tindakan diambil kepada mana-mana parti yang berkempen dengan menggunakan strategi 'serangan peribadi'. Inilah yang sedang kita lihat, calon pilihan raya ditelanjangkan dan calon pilihan raya diaibkan oleh mana-mana parti. Tanpa rasa segan silu atau malu kepada anak-anak, calon-calon pilihan raya dijaja sana-sini maruahnya dengan harga yang cukup murah.

Hari ini kita sedang melihat SPR seakan-akan mengamalkan budaya 'matlamat menghalalkan cara'. SPR sedang mengajar anak-anak kita cara demokrasi yang salah dan demokrasi murahan. Anak-anak kita menjadi keliru kerana apa yang mereka belajar di sekolah daripada subjek Sejarah dan perundangan perlembagaan tidak berlaku secara tersirat daripada apa-apa yang tersurat.

Entahlah, kita sedang berhadapan dengan satu situasi yang kalut. Kepada rakyat Hulu Selangor, pilihan di tangan anda. Anda yang berhak menentukan pemimpin anda. Selamat mengundi.

iii

Bercakap tentang SPR, saya juga berharap agar pengadil malam ini tidak dipersalahkan oleh Sir Alex Ferguson jika MU kalah di kaki SPURS. Antara nasib seorang pengadil di padang bola sepak dengan nasib seorang SPR, nasibnya hampir sama kerana selalu dikritik jika salah satu 'nama besar' (baca lagenda (MU) atau metos (UBN)) itu tewas.

Di England malam ini, pengadil akan menentukan nasib gergasi bola sepak dunia iaitu MU. Di Malaysia pula SPR akan berhadapan dengan tugas penting untuk menentukan calon parlimen Hulu Selangor esok.

Kepada kedua-duanya, malam ini adalah penentu nasib anda dan bersedialah mendengar kritikan yang akan dilontarkan oleh sang kalah.

Selamat berjuang pengadil dan pegawai SPR.

3 ulasan:

edolah berkata...

tuan hj..
bab yg menyamakan antara MU dgn UBN tu gua x setuju sgt...ini boleh menimbulkan situasi murka dalam kalangan pyokong MU..apa pun rekod MU tetap cemerlang !

Rusdi Abd Rahman berkata...

Tuan,
1. Man U menang juga 3-1, ahhh... kecewa besar rasa hati ini!
2. Ini antara entri Tuan yang diri ini cukup gemar bacanya (3-4 kali ulang)... ego Man U @ .... makin menebal kini!
3. Dengar khabarnya (juga baca berita dalam media baharu) PRK kali ini berbelanja besar? Siapa yang berbelanja besar itu...?

Hamir berkata...

Saya sungguh kecewa dengan Tottenham, harap sangat dapat mengalahkan MU yang bongkak tu.

Malang sungguh, kalah pula...