Selasa, 25 Januari 2011

MODAL INSAN: SATU ANALISIS RINGKAS


SAYA memetik sedikit berita utama akhbar Utusan Malaysia 25 Jan 2011: KUALA LUMPUR 24 Jan. - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Malaysia memerlukan modal insan yang mampu melaksanakan tanggungjawab membangunkan negara daripada segi kemajuan fizikal dan sosial.

Menarik - sebabnya ada istilah 'Modal Insan'. Moga dalam pengertian yang lebih bersifat akademi, istilah ini perlu diarifi dengan mata akal bukannya mata inderawi. Daripada aspek mata inderawi, 'modal insan' merujuk kepada manusia yang sempurna sifat luarannya, bersih, bergaya dan berketrampilan. Manakala dalam rujukan mata akal, 'modal insan' merujuk kepada kesempurnaan siasah, akhlak, beretika dan beriman.

Saya hanya merenung dari kejauhan saat membaca harapan menunggung PM ini. Istilah muluk ini jika benar-benar diselami, sudah tentu kita tidak akan berhadapan dengan situasi kacau bilau manusia; maksud saya Melayu sesama Melayu saling bercakaran kerana perbezaan fahaman politik; cina dengan cina saling memakan hati kerana tidak sealiran pendirian; dan begitu juga india yang saling menuding kerana tidak sehaluan. Malah apatah lagi jika dikaitkan antara BN dengan PR, yang tidak habis-habis mencabar untuk berdebat bagi melondehkan peribadi masing-masing?

Untuk apa sebuah 'modal insan' sekirannya kita sendiri masih gagal mengarifi istilah ini? Apakah yang ingin dijadikan modal, ikon, imej atau simbol sedangkan kita masih ketandusan pemahaman terhadap istilah 'insan'? Inilah kerja-kerja gila yang selalu membuatkan saya menjadi takut untuk berhadapan dengan manusia politik. Mereka berkata, mereka berhujah, mereka mencipta istilah dan mereka mengada-adakan sesauatu yang maha muluk untuk dijadikan gagasan. Tetapi sejauh mana mereka sedar akan pengertian yang mereka luahkan itu? Akhirnya, saya melihat dari kejauhan bahawa istilah-isitilah yang direka cipta itu akan memakan diri mereka sendiri.

Dalam buku Islam: Fahaman Agama dan Akhlak (ABIM, 1977: 3-25) karangan Syed Muhammad al-Naquib al-Attas ada menjelaskan bahawa hakikat kejadian insan itu tidak boleh dipisahkan dengan konsep 'penyerahan sejati'. Konsep ini jika diperhalusi akan membawa makna kepada konsep 'ammar makruf nahi mungkar' (berbuat kebaikan dan mencegah kemungkaran). Sebenarnya banyak lagi buku yang boleh dikongsikan untuk memahami konsep hakikat insan ini. Al-Ghazali menulis di dalam kitab al-Hikamnya atau paling mudah difahami boleh merujuk buku Insan dari Aspek Etimologi dan Persektif Islam tulisan Ismail Abdullah Siputeh (KUIM:2006).

Mengapa saya menimbulkan hal ini? 'Modal Insan' mempunyai pertalian yang rapat dengan pembangunan rohani (keimanan) khususnya dalam perkiraan pengabdian kepada Allah SWT. Oleh itu, wajarkah seseorang yang menggagaskan prinsip 'modal insan' sedangkan dalam masa yang sama dia mengizinkan kemunafikan/ kemungkaran/ kerendahan akhlak/ keruntuhan moral berleluasa di sekelilinnya?

Sama ada pertanyaan ini ada kesahihannya atau hanya satu tebakan palsu dan tidak boleh dipercayai, itu bukan persoalannya. Persoalannya ialah gagasan 'modal insan' perlu difahami, diarifi dan ditaakuli dengan mata akal sebelum dijaja waima dikuatkuasakan. Saya mungkin bersifat memandangan kebelakang kerana seolah-olah tidak menyetujui slogan muluk ini. Apa-apa yang menjadi perkiraan saya ialah sesuatu gagasan muluk perlu bermula daripada diri sendiri. Kita perlu menjadikan diri kita terlebih dahulu sebagai ikon dalam sebuah etos dan logos, baharulah kita boleh menggagaskan sesuatu yang muluk-muluk.

Kebimbangan yang melanda fikiran dan naluri saya sejak akhir-akhir ini ialah melihat bagaimana debat dan cabaran untuk melondehkan aib sesama sendiri kian menjadi-jadi. Inilah permasalahan yang timbul akibat daripada tidak memahami konsep hakikat insan yang sebenar. Jika hal-hal ini dibendung, maka rakyat (khususnya rakyat Malaysia) akan berhadapan dengan satu malapetaka yang jijik dan mengaibkan.

Tanpa ingin berkisah panjang dan sekadar melontarkan kebimbangan demi kebimbangan, saya amat berharap agar kita, sama-sama kembali kepada asas konsep 'penyerahan sejati' supaya kita dapat menikmati semangat muhibbah dan kasih sayang yang abadi dan sejati.

2 ulasan:

kakcik berkata...

"harapan menunggung PM"?

NASSURY IBRAHIM berkata...

Sejak 1998 hingga kini, BN bina modal insan Aljuburi