Jumaat, 26 Ogos 2011

Cerita Sebuah Kenangan


Tanggal 26 Ogos 2011: Kami (rakan PENA dan ITNM) menziarah keluarga balu Aziz Hj Abdullah. Saya meneripa pelawaan rakan-rakan kerana pada waktu allayarham Azizi disemadikan ke alam baqa', saya tidak berkesempatan hadir atas pertembungan majlis ilmu. Syukur, kehadiran kami disambut dengan ramah dan ceria sekali. Tanpa setitis air mata pun yang tertumpah, banyak kenangan demi kenangan yang diluahkan oleh balunya. Wanita berusia 68 tahun (4.4.64) itu, lebih banyak berseloroh daripada bersedih. Kami dibawa masuk ke kamar kreatif, merenung karya-karya yang rapi di rak; merenung gambar dan anugerah yang dimenangi; sambil mencari-cari satu lagi anugerah yang tiada, iaitu Anugerah Sastera Negara yang membawa gelar Sasterawan Negara. Tiada! Dan menurut kata-kata balunya, arwah tidak dapat memiliki apa yang diidamkannya itu.

Kami tinggalkan rumah teres satu tingkat yang biasa-biasa sahaja itu dengan rasa syukur sebelum singgah di pusara dan mengirimkan tahlil dan zikir ringkas.

Menuju pulang ke Kuala Lumpur, kami singgah di rumah SN Shahnon Ahmad. Kunjung ziarah kami disambut dengan senyuman. Shahnon kelihatan sihat (dalam usia 80-an), cuma pendengarannyanya sahaja sedikit terganggu. Dia bercerita dan kami mendengar. Kami bertanya dan dia menjawab. Apabila soalan beralih kepada "siapakah sasterawan negara selepas ni?", dia merenng sambil memulakan hasrat hatinya, "Belum ada pengarang wanita yang layak. Belum ada juga penulis lelaki yang tergambar dalam bayang." Kami yang sedikit nakal, mengajukan beberapa nama. Dengan bersahaja dia menjawab, "karya dia apa?". Kami terus mengajukan nama-nama lain, jawapannya sama, "dia ada karya ke?"

Kami pulang ke KL dengan hati dan rasa yang puas kerana tujuan kami direstui Allah SWT.

ii
Saya pulang dengan renungan yang panjang sambil membaca novel terakhir Azizi. Kepada Azizi dan Shahnon, moga Allah SWT merestui dan meredai semua anugerah yang dipinjamkan Allah. Amin.

1 ulasan:

Zaid Akhtar berkata...

Tukya Azizi tetap Sasterawan Negara di hati saya.