Khamis, 4 Disember 2008

APABILA BLOG SAYA MENJADI LAMAN PERGADUHAN ORANG LAIN



Aneh dan ajaib. Saya menulis blog adalah untuk kepuasan saya sendiri. Malangnya 'ruang bicara' saya telah disalahgunakan. Ruang itu kini menjadi tempat lontaran marah si 'kisah', 'awang' dan 'sanghero'.

Saya akui bahawa saya adalah manusia yang melontarkan apa yang saya tidak suka berlaku di depan mata. Itu sebabnya saya tidak menjawab setiap pertanyaan yang diajukan di dalam 'ruang bicara'. Saya anggap itu adalah pandangan jujur daripada saudara. Makanya saya membuka juga ruang untuk sesiapa memberi tanggapan. Kini, lain pula suasananya.

Kepada 'awang', harap-harapnya saudara banyakkan membaca buku tentang 'culture study' atau 'civilization'. Saudara bacalah dengan akal fikiran yang waras tentang tamadun manusia kemudian saudara fikirkan juga, bangsa manakah di dunia ini yang maju suatu waktu dahulu kini menjadi mundur kerana berfikiran ke belakang. Saya tidak mahu memberikan jawapannya kerana sebahagian besar buku-buku itu ditulis dalam bahasa Inggeris. Paling lekeh bacalah buku 'Nietzsche and the Modern crisis of the Humanities' oleh Peter Levine (1976). Dalam buku setebal 380 halaman ini ada satu perenggan yang benar-benar menyentuh iaitu;

... jika sesuatu bangsa itu tidak percaya dan yakin kepada kehebatan bahasanya sendiri, maka bangsa itu akan pupus dan mati. ..
Saya kira, cukuplah saya bayangkan begitu sahaja kerana saya mahu anak cucu saya punya bahasa dan bangsa yang hebat. Atau lebih teruk lagi, 20 tahun akan datang anak cucu saya akan menyalahkan saya kerana bersekongkol hingga bangsa dan bahasa Melayu tiada lagi dalam sejarah waktu itu.

Seperti yang selalu saya tegaskan bahawa, saya marahkan PPSMI kerana dasar ini melanggar akta dan Dasar Pelajaran Negara. Selama ini yang berlaku di sekolah ialah masalah komunikasi dan penguasaan bahasa Inggeris. Maknanya KPM perlu memperbaiki sistem pengajaran dan pembelajaran BI bukannya matematik dan sains. Oleh sebab PPSMI inilah makanya hari ini, perkataan seperti darab, nisbah, kebarangkalian, proses pemelewapan, sistem pencernaan makanan dan sebagainya itu tidak lagi difahami oleh anak-anak kita. Lebih teruk daripada itu, istilah Melayu untuk subjek matematik dan sains (yang diusahakan oleh DBP, sarjana tempatan dan pakar-pakar sains teknologi yang lahir daripada sistem pendidikan negara ini) terus hilang daripada kamus tamadun Melayu.

Menyokong agenda ini bermakna kita adalah pembunuh kepada bahasa dan bangsa Melayu.

Untuk pengetahuan sdr 'awang', saya juga giat dan bersungguh mempelajari dan menguasai bahasa Inggeris hingga berjaya seperti hari ini. Saya mengembara ke negara eropah kerana ingin belajar sesuatu daripada mereka. Tetapi akhirnya, yang menerima BI hanya gugusan UK, Amerika, Australia, NZ dan Canada sahaja. Negara-negara maju lain seperti Jerman, Perancis, Italy, China, India, Jepun, Korea, Sepanyol, Austria, Belanda, Brazil, Argentina dll itu tidak pernah mengakui bahawa BI itu hebat. Malah mereka maju di samping berbangga dan yakin dengan bahasa sendiri.

Bahasa adalah roh bangsa. Oleh sebab itu, kita lihat Jepun dan Korea kenapa mereka boleh mencapai tahap negara maju dengan cepat dan konsisiten. Jawapannya mudah sahaja iaitu mereka menjadi maju kerana diikat oleh kuasa ilmu dan roh bahasa dan bangsa mereka. Hari ini, berapa ramai orang Melayu yang kaya dan berjiwa Melayu sepenuhnya? Kerana kehilangan roh dan jiwa itulah, hari ini kita dapat melihat mereka makan rasuah, mereka gila perempuan, mereka tidak menghormati orang tua, mereka sombong, mereka gila kuasa, dan mereka hanyut dalam arus kemodenan.

Akhirnya, dipendekkan cerita, MELAYU adalah ISLAM. Orang yang berjuang mempertahankan hak bahasa dan bangsa adalah orang yang sama mempertahankan Islam. Saya akui juga bahawa hari ini berapa ramai orang Melayu yang tidak Islam. Atas perkiraan yang mudah ialah, orang Melayu yang tidak Islam itulah orang Melayu yang pertuturan sehariannya adalah BI. Maaf, saya bukan menuduh tetapi itulah yang berlaku di Kuala Lumpur. Mereka lebih mengenali HardRock Cafe daripada masjid. Mereka ingin bercakap BI di Mc D dan KFC berbanding makan di Warung Mak Ani. Mereka malu bercakap Melayu di Sogo atau KLCC. Mereka berasa bodoh dan hina jika bercakap Melayu KLIA. Mereka berasa jahil jika bercakap Melayu di kafe siber. Di rumah mereka bercakap BI kerana takut anak-anak akan ketinggalan. Akhirnya, di manakah bahasa Melayu ketika ini?

Jika ini yang diperjuangkan oleh saudara, makanya SELAMAT MENUJU KEMATIAN BAHASA MELAYU. ATAU saudara mungkin manusia separuh Melayu separuh inggeris.

Maafkan saya sdr 'awang', kerana mungkin cara saya berfikir lain sungguh daripada cara sdr berfikir. Terus terang saya katakan, saya pejuang bahasa Melayu zaman UMNO Tun Abd. Razak bukannya pejuang bahasa Melayu zaman UMNO kini yang tidak sedar asal usul dan hujung pangkal perjuangan Bahasa Melayu dan agenda Melayu.

Kini mereka sedang berusaha pula untuk mengubah Dasar Kebudayaan Kebangsaan (DKK). Kenapa mereka sanggup mengubah DKK itu? Jawapannya mudah sahaja iaitu, ketika mereka mengubah Dasar Pelajaran Negara, orang Melayu menyokong sepenuhnya. Kenapa tidak DKK diubah sama jika mereka menyokong kita?

Saudara 'awang' boleh menjawab soalan ini dalam hati dan tidak perlu melontarkannya ke dalam blog saya.

Maafkan saya.

Tiada ulasan: