Isnin, 14 September 2009

PERJALANAN LAILATUL QADAR KE-43 DAN SIASAH NEGARA YANG MERACAU


SAYA menyambut dan menanti malam-malam terakhir ramadan ini dengan pelbagai tanda tanya yang amat sukar untuk saya menjawabnya. Begitupun yang paling menarik ialah pada malam Jumaat lepas (21 ramadan), tiba-tiba sekitar jam 11.32 malam, hp saya berdering. Saya melihat paparan cermin hp. "Wah!" detik hati kecil saya. "Mamat ni lagi,. Apa yang dia nak daripada aku ni?".

Mamat itu ialah YB juga rakan saya yang pernah saya kisahkan di dalam blog ini. Cerita punya cerita, rupa-rupanya dia minta saya berkerjasama dengannya bagi membantu kempen pilihan raya kecil di Bagan Pinang, PD. Seperti biasa saya beralasan dan berkhias. Menolak dengan cara yang penuh hikmat (pada fikiran sayalah) tetapi bagi dirinya saya tidak pasti.

Saya berkira-kira begini; perlukan saya memberi sokongan padu kepada UBN sedangkan dalam masa yang sama parti-parti komponennya iaitu, MIC, PPP dan MCA juga Gerakan sedang kacau bilau?

Saya terus ke kamar dan bersiap untuk ke majid Zubir Al-Awam sebab sudah berjanji dengan bilal masjid untuk sama-sama beriktikaf dan qiamulaill. Sepanjang perjalanan ke masjid saya berfikir lagi. Fikiran saya kali ini ialah, "alangkah baiknya kalau pemimpin UMNO itu mengarahkan semua ahlinya supaya menjadi tetamu masjid menghidupkan qiamulaill sambil menanti kehadiran Lailatul Qadar seterusnya berdoa kepada Allah SWT. Berdoalah minta apa-apa hajat yang tersimpul di hati. Misalnya ingin menakhluki Malaysia seribu tahun lagi, atau berdoalah yang baik-baik untuk rakyat; atau berdoa untuk kesejahteraan parti; atau berdoa supaya orang-orang Melayu yang menentang UMNO sedar dan kembali memberikan sokongan padu."

Sampai di perkarangan masjid, jam menunjukkan tepat 12.14 pagi. Bilal sedang menunggu di serambi. Nampak sahaja muka saya, dia terus mempelawa untuk pergi minum dulu. Saya membuka pintu kereta dan terus meninggalkan masjid menujuk kedai makan Hajris Bistro di Bandar Sri Permaisuri. Sambil makan saya bercerita kepada bilal tentang YB itu yang menghubungi saya sebentar tadi.

Apa yang memeranjatkan saya ialah, bilal itu marah pun tidak dengan reaksi saya. Dia mencelah selamba, "kenapa cikgu bodoh sangat. Kalau sayalah, saya ambil kesempatan ini dan bila dapat duit nanti kita tolong anak-anak yatim dan imarahkan masjid dengan duit tu." Saya diam seketika.

Selepas diam yang memakan masa seminit berakhir, saya menjawab balik juga dengan selamba, "pak bilal, rasanya kalau saya ambil duit dia orang hari ini, taubat lepas ni saya tak kenal pak bilal lagi. Saya ni bila dah kaya, boleh lupa dunia. Apatah lagi kawan-kawan saya yang di luar sana tu, ada yang pensyarah, ada penulis sepenuh masa, ada yang penyair sufi, ada yang tauke astro, ada tauke surat khabar dan macam-macam lagi tu, semuanya lanun-lanun belaka. Kami ni, bila dapat duit, isteri dan anak-anak pun kami lupa, pak bilal. Rasanya orang bujang pun takut tengok perangai kami."

Pak bilal menguntum senyum kemudian ketawa mendengar jawapan saya. Saya turut menyahut ketawa pak bilal. Kami sama-sama ketawa akan cerita-ceriti malam itu.

Sekitar jam 1.15am, saya dan pak bilal sudah berada dalam perkarangan masjid.

5 ulasan:

saleeh rahamad berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
saleeh rahamad berkata...

ibarat benih yang baik: jatuh ke laut menjadi pulau; jatuh ke pulau menjadi gunung. benih yang tak baik, jatuh ke laut menjadi lanun. tapi saya tak masuk bab jadi lanun tu. minta maaf lah. takbir.

Tanpa Nama berkata...

Betul kata Tuan Saleeh tu. Jadi Tuan SO, awal2 lagi mengaku jadi benih yg tidak baik?

dariana berkata...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سلام عيدالفطري المبارك هجرة 1430
من العائدين والفائزين
معاف ظاهير دان باطين
جمفوت كرومه ساي هاري راي ننتي
سودارامو حج عبدالهادى بن محمد سكلوارك دكوت بهارو كلنتن دارالنعيم

Luqman Hakim QA berkata...

tak termasuk aku!