Rabu, 9 September 2009

TAZKIRAH 19 RAMADAN

Masjid Sultan al-Mirzan, Putrajaya

SYUKUR, malam tadi di surau saya penceramah tazkirannya ialah Imam 1 Masjid Sultan al-Mirzan (Masjid Besi), Putrajaya. Ustad al-hafis Miftah ini merupakan sahabat saya. Dia anak jati Johor yang menghabiskan sebahagian usia remajanya di al-Azhar, Mesir. Kami akrab ketika dia sering menumpang di rumah abang iparnya yang merupakan jiran saya. Dia meminati sastera dan pernah belajar sekali dengan Ummi Hani dan Zaid Akhtar diperingkat sarjana di Aakademik Pengajian Islam, UM. Oleh itu, sebagai seorang kawan dan juga penceramah bebas tentunya ceramahnya amat indah dan menusuk kalbu.

Malam tadi sahabat saya ini (ust Miftah) berkisah tentang siapakah manusia yang berani di sisi Allah? Dia berkisah bagaimana keberanian saiyidina Umar dan saiyidina Ali ketika berperang dan menegakkan Islam waima mempertahankan Rasulullah. Tetapi yang paling menarik apabila dia membacakan hadis Rasulullah yang diriwayatkan oleh imam Tarmizi yang antaranya berbunyi, "manusia yang paling berani di sisi Allah ialah manusia yang marah kepada kefasikkan dan kemungkaran."

Saya ringkaskan ceramahnya di sini. Allah suka kepada manusia yang marah apabila melihat berlakunya kemungkaran. Maknanya Allah suka kepada seorang bapa yang marahkan anaknya yang tidak solat, tidak menutup aurat atau tidak melaksanakan tuntutan agama Islam. Allah suka kepada pemimpin yang marah akan rakyatnya yang zalim, tidak menjalankan dasar-dasar Islam dan Allah suka kepada pemimpin yang marah terhadap kezaliman undang-undang ISA Katanya, analogi paling mudah ialah dalam konteks manusia yang suka membela burung di dalam sangkar. Mengurung binatang di dalam sangkar tanpa mengizinkan burung itu bebas menikmati ciptaan Allah tanpa membuat sebarang kesalahan atau kerana hobi adalah zalim. Maka, orang-orang yang zalim adalah orang yang fasik (menghina hak kebebasan/ hak asasi makhluk ciptaan Allah). Hal ini samalah juga dengan hukuman menahan manusia tanpa diadili dengan sebaik-baiknya. Ya, macam hukuman ISA.

Semasa ceramahnya, sering kali sahabat saya ini merenung wajah saya (seperti isyarat tanda dan petanda). Ceramahnya yang bersulamkan ayat-ayat al-Quran dan hadis sahih menyebabkan saya dan rakan jemaah tidak sedar bahawa tazkiran kami sudah melangkau jam 11 malam.

Syukurlah, rupa-rupanya Allah juga suka kepada sifat marah. Sebenarnya ada sesuatu yang menarik daripada pengajaran tazkiran malam tadi. Menariknya ialah, ketika saya sedang berusaha menyiapkan tesis PhD saya, gagasan yang saya cuba ketengahkan ialah gagasan 'Rasa Insaniah'. Dalam gagagsan ini, saya menolak rasa marah kerana rasa marah bukan satu sifat murni yang perlu ada di dalam diri seseorang penyair. Bagi saya, seseorang penyair yang Islamik ialah penyair yang perlu memiliki sifat rasa takwa, rasa taubat, rasa syukur, rasa cinta+rindu, dan rasa ikhlas. Mendengar ceramah daripada sahabat saya malam tadi, saya perlu menambah satu lagi rasa dalam kajian saya ini kerana seseorang penyair yang baik juga perlu marah kepada kezaliman. Puisi adalah suara batin masyarakat/ rakyat. Oleh itu, puisi yang bernuansa marah-marah adalah juga satu sifat terpuji yang disukai oleh Allah SWT. Marah kerana kebenaran adalah satu lambang keberanian yang sesuai dikaitkan dengan gagasan Islami saya.

Terima kasih sahabat, tazkirah malam tadi memberi sedikit petunjuk kepada kajian PhD saya. Menariknya juga, sahabat saya ini turut berkisah tentang projek masjid besi yang bernilai hampir 300 juta itu. Katanya lagi, tulisan khat yang menghiasai sebahagian besar masjid itu bernilai 8 juta, P.A sistem bernilai 5 juta dan kubahnya bernilai 10 juta. Lebih menarik lagi apabila sambil berseloroh, sahabat saya itu menceritakan bagaimana juga dia diarahkan oleh seorang tan sri untuk mencipta satu hadis yang boleh menghalalkan ISA.

Sesudah tazkirah dan waktu jamuan moreh, saya sempat bertanya kepadanya, "dah lama hidup ke ya syeikh?" Dia menjawab selamba, "rezeki ana, Allah yang tentukan."

Sms berbunyi daripada telefon saya, saya segera melihatnya. "Sms daripada syeikh Rahimidin," getus hari kecil saya dan segera membalas bahawa saya masih di surau. Isi sms ketiganya saya tuliskan kembali di sini, "Razeki Allah yang tentukan, syeikh. Ana pun masih dipinjamkan nyawa. 4.30pg ahad ana memandu dalam tidur dan kereta terbabas ke dalam parit di Manik Urai. Allah maha Besar masih meminjamkan isteri dan anak2."

"Masya-Allah!" detik hati saya. Saya segera menghubungi Rahimidin dan bertanya khabar. Tanpa saya sedari air mata saya bergenang mendengar kisahnya. Syukurlah kerana Allah SWT masih menyayangi kami. Begitulah akrabnya saya dan rakan-rakan PENA. Bergaduh kami adalah rindu yang mendekatkan; rindu kami adalah cinta yang tak mungkin terpugar.

Ya Rabb, ingatkan dan marahlah kami sekiranya kami ini lalai atau leka dengan perintah-Mu. Ya Rabb, rahmatilah hidup kami.

Amin. Takbir!

3 ulasan:

Nur Fatiha Fadila berkata...

Assalamualaikum,
Terima kasih atas perkongsian

zaid berkata...

SALAM.
Tak tahu marah adalah satu kezaliman, tuan syeikh. Zalim kerana membiarkan perkara yang zalim berlaku.

Ustaz Miftah Anwar itu junior saya ketika di Tingkatan 6 Bawah pada 1995 dulu. Dia masa itu baru di Tingkatan 1. Semasa menjadi pelajar di Darul Quran sebelum ke Shubra, Mesir, dia kerap datang ke sekolah untuk program2 tarbiah anjuran mantan SMKAS.

Wah, dahsyat dia sekarang, bersahabat dengan penyair sufi.

Melihat Kesunyataan berkata...

Sham,
Bagaimana dengan mereka yang marah sambil mengarak kepala lembu dan memijak-mijaknya. Adakah ini juga satu sifat mukmin yang dituntut?