Rabu, 9 Januari 2008

DUA PUASA YANG LAIN TANAHNYA.

Dua pusara yang menjadi mukadimah hari ini.

Pusara di Senggarang, Batu Pahat, Johor.

i

Blog aku dilayari oleh seorang anak murid aku ketika di S. Alam Shah dulu. Rais namanya. Dia kini berada di tanah eropah dan baru sahaja pulang dari tanah al-andalus. Syukur kerana dia masih mengingati aku dan aku akan terus mendoakan kejayaannya. Jadilah manusia yang ingat akan pesanan cikgu iaitu, "meski di mana sekalipun kita berada, ingatlah akar jati diri dan perjuangan membela nasib bangsa dan agama."

ii

Pusara Rejim Khmer Rouge, Kemboja

Semalam aku dihubungi oleh seseorang yang sampai akhir perbualan tidak mahu memperkenalkan dirinya. Dia menasihati aku supaya jangan menjadi pensyarah yang ingkar akan pemerintah. Terima kasih saudara.

iii

Hari ini aku nak berkongsi cerita tentang hal 'minyak makan' dan 'tepung'sebab aku tidak dibenarkan bercakap hal-hal kependidikan dan kepolitikan. Jadi biarlah aku bercakap hal-hal ekonomi negara pula.

Aku sendiri tak pasti kenapa hal ini berlaku sedangkan, negara kita ialah negara pengeluar minyak masak utama dunia. Negara kita masih dipenuhi dengan pokok kelapa sawit. Malah ramai pendatang asing bergegas ke negara untuk menjadi peladang dan menguruskan ladang kepala sawit. Ke mana perginya minyak daripada kepala sawit itu?

Aku kesiankan emak dan ayah aku yang berada di kampung. Mereka suruh aku pulang hujung minggu ini dengan pesanan bawa balik banyak-banyak minyak masak dan tepung.

Kata emak, "kat kedai Pak Abu dah tak ada. Kedai Ah Kau tak ada. Kedai Sammy tak ada. Kedai Joyah janda tu pun dah tak ada. Kat pasar raya di pekan lagi tak ada. Kau balik nanti belilah banyak-banyak sikit, nanti boleh juga bagi jiran-jiran kita."

Aduh, syahdunya aku mendengar cerita emak aku itu. Sebenarnya emak aku pun tak tahu bahawa bekalan dua barang ini pun dah tiada di Kuala Lumpur.

Itu luahan emak aku.

Di media sama ada akhbar atau tv, sang menteri, pembekal dan penjual macam lagu "Bangau Oh Bangau", saling menuding jari kepada orang lain. Tapi yang menariknya apabila seorang anak muda lelaki menjawab, "itu kena tanya menterilah. Penat aja kita pangkah dia. Jangan asyik bercakap berdekah-dekah, hebat dan mencabar tetapi tak turun padang. Tengoklah apalah berlaku sekarang?" Wah, hebat pemuda itu.

Betul ke cakapnya itu?

iv

Aku paparkan gambar dua pusara dari tanah yang berlainan. Satu di Kemboja dan satu lagi Malaysia. Kenapa dan apakah signifikannya?

1. Mungkin kita sedang dilanda oleh bala akibat kita semua salah memangkah menteri. Kita tidak ikut hadis yang menerangkan, "apabila kita memilih pemimpin yang bukan daripada bidangnya maka terimalah bala yang Allah turunkan."

2. Inilah saat ujian Allah kepada kita. Orang lain yang melakukan dosa, kita yang tidak berdosa kena tempiasnya sebab Allah akan menurunkan bala kepada sesuatu kaum bukan individu.

3. Meski di mana pun kita berada, akhirnya kita akan menjadi warga kubur. Kita akan melalui proses kehakiman dan pembalasan.


Tiada ulasan: