Rabu, 8 Oktober 2008

AIR MATA DI NEGERI LALANG


Salam lebaran kepada seluruh warga Melayu.

Sesungguhnya terlalu banyak yang disajikan oleh juak politikus tanah air setelah kita menikmati makna ramadhan dan syawal. Sesekali saya merenung nasib rakyat yang terpaksa menghabiskan masa berbelas-belas jam di atas jalan raya semata-mata untuk merasai kesyahduan syawal. Wajarkah hal ini berlaku setelah kita melalui usia 51 tahun kemerdekaan?

Sesekali juga, saya merenung nasib bangsa Melayu yang telah diinggeriskan hingga pulang ke kampung tanpa baju kurung, tanpa pakaian bernuasa Mmelayu mahukan merasai juadah asli Melayu. Entahlah, mungkin ini sudah menjadi ketentuan yang dicatur atau diacukan oleh politikus itu.

Nah, dan paling pelik ialah di kampung saya, rakyat dari parti lain tidak dibenarkan hadir ke rumah terbuka orang UMNO dengan alasan takut melompat parti (dikhuatiri melakukan proses jual-beli maruah parti). Malah sekonyong-konyong juga, tiba-tiba dalam waktu yang sama tersebar berita untuk menubuhkan akta perpaduan? Aneh, ajaib dan gila sungguh mereka ini. Mereka nak bercakap soal perpaduan tetapi mereka sendiri tidak faham konsep perpaduan. Mereka hendak bercakap soal keharmonian sedangkan mereka mengharamkan persefahaman. Mereka inginkan keamanan dan kedamaian sedangkan mereka mencipta sebuah agenda berjenama rusuh.

Saya pulang ke kampung tradisi dengan satu renungan panjang sambil menarik nafas keresahan yang kian menggila. Saya sedih apabila merasai kehilangan demi kehilangan tradisi syawal di kampung saya berlaku secara leluasa akibat pemikiran politikus yang tamak, rakus dan GILA.

Saya pulang ke kampung tradisi dengan kenangan dan kenangan yang melukakan.

Saya teringatkan sajak Sitor Sitomorang;

Malam lebaran
Bulan di atas kuburan.

II

Lebaran ini banyak memberikan ruang untuk saya membaca setelah melihat saya seperti berada di 'negeri lalalang'. Antara lain saya sempat membaca novel yang berkisah tentang air mata dan lautan. Saya membayangkan bagaimana air mata ingin menandingi jumlah air laut. Itulah persoalan yang berjungkir balik dengan perkiraan berapa ramaikah manusia bernama Melayu perlu menangis untuk mendapatkan jumlah yang sama seperti air laut? Tentunya perkiraan ini gila dan bodoh? Tetapi saya perlu berfikir ke arah itu supaya air laut tidak bertukar menjadi air mata atau lebih tepatnya saya tidak ingin melihat laut menangis melihat kerenah manusia hari ini yang sedang mencabar kudrat dan iradah Tuhan.

Salam muhasabah diri.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tuan SO,
Bolehkan saya mendapatkan email tuan. Ada perkara yang teringin saya bincangkan.

email saya azhanlink@yahoo.com

Moga tuan berkelapangan.

Salam