Rabu, 22 Oktober 2008

MENDENGAR DENGAN TELINGA IMAN; MELIHAT DENGAN MATA TAQWA

SALAM KEMBARA

SAYA akan memulakan kembara ke tanah 'Yang' dan 'Ying' China selama seminggu mulai 25 Oktober hingga 31 Oktober 2008. Perjalanan saya kali ini melibatkan 3 bandar iaitu Hangzhou-Shanghai-Wuzhen. Apa yang cari dalam kembara kali ini?

Saya tidak pernah menjejakkan kaki di tanah kuasa ekonomi dunia ini. Saya tidak pernah merasai sepoi angin dan dingin udaranya. Tetapi saya sering membaca tentang sejarah kota Shanghai yang dibangunkan dalam masa 10 tahun sebagai sebuah kota perdagangan baharu yang serba canggih. Begitupun daripada pembacaan saya itu, kota ini dibangunkan dengan menggekalkan sejarah warisan bangsa dan peradaban China. Tamadun China sebenarnya lebih hebat daripada apa yang kita sangkakan. Mungkinjuga lebih daripada itu. Inilah yang saya ingin saksikan.

Bercakap tentang sejarah dan ketamadunan bangsa, saya sering merintih kepada nasib bangsa sendiri. Hari ini, di corong radio dan tayangan berita di dada televisyen juga catatan akhbar amat meresahkan jiwa saya. Cerita pemilihan kuasa UMNO, cerita nasib Bahasa Melayu dalam situasi pengajaran dan pembelajaran sistem pendidikan negara, nasib mata pelajaran Kesusasteraan Melayu dan Sejarah masih belum selesai meski kita telah menikmati usia kemerdekaan 51 tahun.

Apakah yang sedang berlakunya sebenarnya? Apakah ini semua agenda politik yang sedang dicaturkan untuk menunjukkan kewibawaan orang tertentu. Maksud saya, pada zaman si 'A' memerintah, agenda ini perlu dilakukan; kemudiannya pada zaman si 'B' memerintah, agenda itu perlu dimusnahkan dan mereka tidak perlu dipersalahkan.

Anarkis sekali pemikiran seperti ini. Kezaliman dan kebobrokkan seakan sedang bermaharajalela. Kenapa kita tidak ingin belajar daripada kesilapan lalu (sila rajuk semua buku sejarah bangsa dunia, bahawa kejatuhan dan kemusnahan tamadun kerana sikap rakus dan tidak berpegang kepada prinsip agama). Fakta yang disepakati ini tidak boleh dibohongi (maaf juga sebab saya menggunakan istilah bohong sebab Dewan Parlimen tidak membenarkan istilah bohong digunapakai).

Saya sering membayangkan pengalaman saya ketika berada di sekolah rendah pada tahun 70-an. Saya diberikan pendidikan Tawarikh (sejarah), Ilmu Alam (geografi), Bahasa Melayu (bukan bahasa Malaysia), Agama Islam (bukan Pendidikan Islam), bahasa Inggeris (masih dikekalkan - kenapa tidak bahasa England/ Amerika?), Tatarakyat (sivik), Pendidikan Jasmani, Ilmu Hisab (matematik) dan muzik. Semuanya itu saya belajar dalam bahasa ibunda saya kecuali bahasa Inggeris. Dan kesannya hari ini, saya dan rakan-rakan, ramai yang berjaya dalam hidup sebagai manusia yang dihormati. Ini bermakna sistem pendidikan tahun 70-an itu tidak pernah gagal malah amat berjaya melahirkan modal insan. Tetapi apa yang berlaku hari ini adalah sebaliknya. Sistem pendidikan hari ini menjadi kacau-bilau. Banyak yang terpaksa diajarkan oleh guru di sekolah dengan mata pelajaran baharu seperti Alam dan Manusia (juga dimansuhkan), Pendidikan Sains Sukan, IT dan macam-macam lagi. Bertanya dan lihatlah, bagaimana kesannya? Apakah impaknya kepada pelajar?

Sistem pendidikan yang menekankan penguasaan bahasa inggeris itu menyebabkan modal insan yang digembar-gemburkan itu hanyalah satu khayalan dan anganan kosong. Hari ini kita mendengar cerita pelajar tumbuk dan tendang guru. Jika dahulu kita hanya mendengar peribahasa, 'guru kencing berdiri, anak murid kencing berlari' tetapi kini seorang guru yang baik, tidak pernah kencing berdiri (sebab ramai guru wanita) ditumbuk dan ditendang oleh pelajar. Aneh dan hairannya sistem pendidikan di negaraku ini!

Di manakah silapnya? Inilah yang dikatakan oleh Syeikh Abdul Qadir al-Jailani dalam kitabnya bertajuk Menjadi Kekasih Allah bahawa sistem pendidikan yang menggunakan roh bangsa dan bahasa orang lain akan membawa kepada kehancuran.

Saya sendiri tidak faham, atas dasar apa tiba-tiba sejak dua hari kebelakangan ini Pak Lah, Dato Rais dan Dato' Zaid Hamadi bercakap soal mengembali dan mewajibkan semula mata pelajaran Sejarah di semua peringkat pembelajaran (sekolah rendah hingga IPT). Kenapa baru hari ini mereka berkokok sedangkan sejak dulu lagi kita tahu bahawa bangsa yang berjaya tanpa pengetahuan sejarah yang kukuh akan runtuh. Apakah hari ini, kita sedang berhadapan dengan keruntuhan itu? Apakah hari ini keruntuhan itu sedang kita saksikan? Apakah kita malu untuk mengaku kesilapan kerana ingin menjaga maruah orang tertentu?

Tanpa kita sedari, apa yang telah berlaku ialah, pemimpin kita telah bertindak mengikut nafsu mereka sendiri. Maka kita akan mendengar kembali cerita si 'A' dan si 'B'. Jika mereka berada dalam satu parti tentunya masalah ini akan berterusan. Sebaliknya jika mereka berada dalam parti yang berlainan tentunya masalah ini akan dapat diselesaikan dan tidak akan wujud atau dengar pandangan lain bahawa "mereka telah membunuh dan membodohkan satu generasi rakyat mereka sendiri". Kenyataan ini mungkin pedih untuk ditelan tetapi inilah yang sedang berlaku.

Saya selalu berdoa agar, kita dapat mengembalikan sistem pendidikan negara kepada yang asal tanpa dipolitikkan atau menjadi mangsa politik si 'A' atau si 'B'. Saya ingin melihat impian negara untuk melahirkan modal insan akan menjadi kenyataan. Itu sahaja.

InsyaAllah, saya akan menulis lagi tentang pengalaman lain selepas mendengar sajak Yev Tu Chen Ko (penyair Rusia) seorang revolusioner dan pemikir moden Rusia. Jika pada tahun 80-an dia telah menulis dalam sajak-sajaknya tentang kezaliman Amerika, makanya hari ini, kita perlu akui juga bahawa Amerika bukanlah negara terbaik untuk dicontohi. Kerana itu jugalah, saya tidak berkeinginan sedikitpun untuk menjejaki tanah negara itu meski punya banyak peluang untuk ke sana.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pemimpin UMNO tidak ikhlas mereka bercakap tentang Melayu semata-mata untuk mempertahankan kuasa mereka. Itulah yang paling saya kesali.http://jiwaragaminda.blogspot.com/