Jumaat, 24 Oktober 2008

SAMAD LEFTHANDED DAN SEBUAH DURASI ROCK MELAYU

SALAM BELASUNGKAWA.

LEBIH kurang jam 3.45pm, saya menerima panggilan telefon daripada paman di kampung. Dia bertanya khabar sambil mengutus ucap selamat hari raya kerana kami tidak berkesempatan bertemu kerana cuti yang singkat. Sesudah bertanya sapa, dia terus menyampaikan berita sedih akan kehilangan rakannya yang juga tiga pupu kepada diri saya. Dia yang saya maksudkan itu ialah utih Samad atau Samad Lefthanded, seorang gitaris yang sering mewarnakan melodi rock Melayu dengan durasi roh seninya.

Saya mungkin tak selayaknya berkisah tentang aly.Samad meski saya juga ada hubungan darah dengannya. Dia pernah memetik gitar di bawah rumah atuk saya bersama-sama paman saya yang kini sudah menjadi tok kadi di Batu Pahat. Dia pernah belikan saya ais skrim batang ketika saya menangis dahagakan air. Dan, dia pernah jadi imam ketika paman saya tiada di surau. Itu sejarah 20 tahun dahulu.

Semalam, paman saya beritahu yang kami telah kehilangannya. Syahdu dan sepi sekali. Saya teringatkan, bagaimana Samad hebat di gelanggang sepak takraw sebagai 'killer' dan hebat di pentas memetik gitar. Ketika di atas gelanggang dia akan melibas bola rotan dengan rejaman pusing yang unik. Ketika di atas pentas, dia akan memetik gitar dengan gigi yang juga unik. Dia juga akan menyepi diri di pondok hujung kampung jika dirundung rusuh. Pamanlah yang sering di sisinya sebelum dia mengambil keputusan untuk meneruskan kembara seninya ke Singapura dan KL. Saya juga pernah tersenyum apabila dalam waktu yang saya sendiri tidak berapa ingat bila (?), dia berbisik kepada paman yang kemudiannya paman memberitahu saya bahawa, "dia (saya) ni kalau jadi artis, sah boleh pecah panggung." Tetapi paman saya menjawab, "dia ni aku nak ajar jadi kiyai." Ungkapan dan ayat itu tiba-tiba menerobos kembali ke dalam kotak fikir saya .

Untung saya tidak jadi artis hari ini. Kalau tidak, saya sendiri tidak tahu, panggung mana dan panggung apa yang pecah?

Moga Allah merahmati rohnya. Al-Fatihah.

2 ulasan:

Rahimidin Z berkata...

Penggung yang mana, ya Tuan Syeikh?

DI KULIT BUMI KARYA-MU berkata...

Salam. Takziah Tuan. Semoga dirahmati-Nya juga di sana. al-fetehah.

Aminhad.