Khamis, 10 Disember 2009

TITIPAN BUKU DARI BANDUNG

SEMALAM, saya menerima bungkusan dari tanah Bandung. Isinya sebuah buku tentang perjalanan allahyarham Rendra. Saya sendiri tidak pasti siapa yang mengirimkan buku ini kepada saya. Di luar sampul itu tiada nama pengirim apatah lagi alamat lengkap. Lewat saat ini saya sedang memikirkan siapakah insan yang mulia hatinya itu hingga sanggup menitipkan buku itu kepada saya.

Terima kasih kepadamu (pengirim buku). Bagaimana harus saya membalas budi dan keikhlasan tuan ini? Moga Allah SWT merahmati dirimu.

SAJAK KEPADA SANG PENITIP BUKU

Senja nan sepi diulit resah
sambil menatap kerja-kerja yang tidak berakhir
aku dikunjungi tetamu
membuka dan menatapnya sepintas lalu
yang kutemui hanya cerita tentang Rendra
tetapi tidak tentang dirimu

Siapakah kau sang pengutus mimpi
datang kepadaku tanpa nama dan alamat
juga sebaris pesan ingatan

Khabarkan kepadaku hajat dan niatmu
meski cinta dan rindu kita
sudah lama berakhir.

Shamsudin Othman
JPBK, FPP
UPM. Serdang. SELANGOR.

4 ulasan:

Rahimidin Z berkata...

Ramayani kot?

Tanpa Nama berkata...

Dewi la tu...hehe. Pak Lurah dan Pak Dosen tentu cemburu..

Tanpa Nama berkata...

Iku kembang
yang memberi
kepada Pak Dosen
di seberang tanah Bandung.
Org baik selalunya
dibalas baik.
Amin.

benuasuluk berkata...

inilah untung orang yang ada tanah wilayah rindu. Tuan tubuh tak sampai, buku yang sampai. Orait dah tu syeikh.