Khamis, 11 Februari 2010

KEBUN INSANIAH

KEBUN INSANIAH

Rumput dan pohon taubat
kian meninggi hari
di kebun insaniahku
meski takwa
seakan angin yang menipis
di hujung waktu.

Pohon iman yang merimbun
di kebun hati
tak akan kubiarkan layu
dek kemarau duniawi
yang kian mengakar ke bumi.

Mawar dan kenangan
lalang dan mempaga
tegar menuntun harum
ke segenap ruang
meski sesekali basah dalam resah hujan
kering dalam terik matahari
dingin dalam dakap kabus.

Di kebun insaniah
aku tanam benih hakikat
sambil berdoa akan tumbuh
sepohon makrifat
berkembang penawar
berbuah rindu
tanpa akhir.

Di kebun ini
aku belajar merasa sifat cinta-Mu
aku belajar mengenal zat zuq-Mu.

SHAMSUDIN OTHMAN
Madrasah Sham al-Johori.

6 ulasan:

Nazmi Yaakub berkata...

kita -orang lelaki- memang pekebun. tu pun kebun insaniah juga, syeikh!

saleeh rahamad berkata...

Nampaknya kalau nak kaji sejarah puisi tahun 2010 kena katakan bahawa ini masa puisi muhasabah diri dan penyairnya tentulah warak dan zuhud. alhamdulillah.

edolah berkata...

tuan saleeh...baca puisi mcm2 ni terus rasa nak capai sejadah mau solat...smp terlupa wuduk !
apa pun haji sudin..terima kasih memang terasa kekudusan..

saleeh rahamad berkata...

shukri..bukan hanay terlupa wuduk..mandi pun belum

Tanpa Nama berkata...

syahdu bc sajak awal subuh ni....

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah...
menusuk mencucuk menembus serasa....
luluh dan gementar....

jadi x nak tido dah....

-- di kulit bumi karya-Mu